Færgerute udbygges for 325 millioner

Færgerne på Spodsbjerg-Tårs skal på pension, og samtidig udbygges begge havne.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Spodsbjerg-Tårs-turen – også kendt som Langelands-trafikken – får nye færger og udbyggede havne på både Lolland og Langeland i 2012.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Nordic Ferry Services, som besejler ruten. Rederiet har indgået en aftale med det statslige broselskab Sund & Bælt, som er forpligtet til at sørge for færgesejladsen.

- Aftalen vil styrke infrastrukturen i lokalområdet til gavn for lokale virksomheder og borgere, men også bidrage til at binde Danmark bedre sammen, udtaler Leo Larsen, administrerende direktør i Sund & Bælt.

Færger på biodiesel

De nuværende færger runder snart 30 år, og så er det ligesom på fodboldlandsholdet: Pensionsalderen nærmer sig.

Med aftalen bliver der bygget to nye færger i Tyskland for godt og vel 300 millioner kroner. De fordobler kapaciteten med plads til 600 passagerer og 120 køretøjer, og så kan de sejle på biodiesel.

Job i sigte

Desuden kan lokale håndværkere og byggefirmaer måske sikre sig opgaver – de to havne på hver side af Langelandsbæltet skal bygges om for samlet en snes millioner kroner.

Både timedriften og de nuværende billetpriser bliver fastholdt, lover aftaleparterne. Ruten ventes at få øget trafik, når den nærliggende faste forbindelse mellem Rødby og Femern åbner, formentlig i slutningen af 2018