Færdigretter er næste skridt i Høgsteds strategi

Coops topchef Peter Høgsted lever indtil videre op til sine løfter til forbrugerne om at gøre det nemmere at spise sundt. Nu lancerer Coop 80 måltidsløsninger og udfolder dermed Høgsteds strategi, »madmanifestet«, yderligere.

COOPs adm. direktør Peter Høgsted kalder sig madaktivist og vil give danskerne nemmere adgang til sunde færdigretter. Arkivfoto: Mads Nissen Fold sammen
Læs mere

Han kalder sig selv »mad- og måltidsaktivist« og har en mission om at ændre danskerens madvaner. Godt to år efter, Peter Høgsted satte sig i stolen som administrerende direktør hos dagligvaregiganten Coop, lancerer han nu sammen med den øvrige Coop-ledelse næste skridt i koncernens strategi, der har fået navnet »madmanifest«. Strategien indeholder seks løftet til forbrugerne om, at Coop vil give danskerne nemmere adgang til sunde dagligvarer, og det nye tiltag med omkring 70 måltidsløsninger passer til løftet om at »gøre det sundere at leve nemt«.

Selv om Peter Høgsted er optaget af at gøre danskernes madvaner sundere, er det ikke kun for sine blå øjnes og danskernes sundsheds skyld, at han og Coop nu satser benhårdt på færdigretter.

»Det er også en tro på, at vi kan komme væk fra den her gammeldags måde, vi sidder og rykker en halv procent markedsandele fra den ene til den anden. Hvis vi som branche på hver vores måde kan fokusere på bedre mad og italesætte en madagenda til danskerne, så kan vi også begynde at få vækst på et statisk dagligvaremarked,« siger Peter Høgsted og tilføjer:

»Vi tror, vi skal arbejde for at udvide markedet, mere end vi skal konkurrere med flytning af markedsandele.«

Dagligvaremarkedets samlede omsætning ligger stabilt på omkring 100 milliarder kroner, mens markedet for take away-mad stiger. Det er netop det marked, Peter Høgsted ser muligheder i, og forventningerne til den nye satsning er store. Allerede det første år forventer Coop at øge omsætningen med en milliard kroner. Det er en realistisk målsætning, vurderer topchefen.

»Hvis der er 30 milliarder, der går til et fastfood-segment, og man har en ambition på den korte bane om at tage tre procent – det er vel ikke urealistisk,« siger Peter Høgsted.

Det er et år siden, at Coop første gang satte handling bag »madmanifestet«, da koncernen fremlagde et mål om at fordoble salget af økologiske varer med markante prisfald på økologiske varer som middel. Risikoen ved at lancere 80 måltidsløsninger er blandt andet, at der skal relativ stor omsætning til for at undgå for stort spild. Samtidig er det et åbent spørgsmål, om færdigretterne falder i god jord også uden for storbyerne.

»Det er en relativ stor satsning, men ikke større, end at vi kan stoppe den igen, hvis det går helt galt,« siger Peter Høgsted, som peger på, at det kræver tilvænning hos leverandørerne.

»Nu har vi valgt at være med til at inspirere til at gøre danskernes hverdag nemmere, så må vi også tage nogle chancer og nogle risici. Det kan godt være, det bliver en træg opstart, men mon ikke det lykkes,« siger Peter Høgsted.

Coop omsatte i den seneste regnskabsperiode for 447 milliarder kroner. Det samlede EBIT-resultat for koncernen blev 523 millioner kroner, hvilket er en fordobling i forhold til det ringe resultat på 235 millioner kroner året før.