Facebooks rekorddyre telekonference

Verdens største sociale medie skuffede investorerne med sit regnskab for andet kvartal. Det viste en lidt mindre vækst i aktive brugere end ventet, og trods en fremgang i omsætningen på 42 pct., så endte kvartalet en smule under Wall Streets salgsforventninger.

Foto: REGIS DUVIGNAU. (Foto: REGIS DUVIGNAU/Scanpix 2017)
Læs mere
Fold sammen

Det sendte aktien ned med cirka 10 pct. i eftermarkedet onsdag aften, men det blev meget værre, da Facebooks topledelse en time efter offentliggørelsen løftede røret og startede telekonferencen - det såkaldte earnings call - og lod ordene flyde.

Det skriver The Wall Street Journal.

Ganske vist startede det med, at topchef Mark Zuckerberg roste sin virksomhed for et »solidt kvartal« og Instagram som en »fantastisk succes«. Og ganske vist anpriste driftsdirektør Sheryl Sandberg - ifølge avisen vanen tro - hvordan annoncører tager Facebooks mange værktøjer til sig.

FINANSDIREKTØREN STJAL SHOWET

Men så kom finansdirektør Dave Wehner på linjen, og han lirede den ene bekymrende bemærkning af sig efter den anden.

Først fik investorerne at vide, at væksten i reklameomsætningen bremsede mere op i Europa end noget andet sted på grund af EU's nye dataforordning, GDPR. Den trådte ellers først i kraft i de sidste dage af maj.

Så fortalte Wehner, at omsætningsvæksten ikke blot bremsede op i andet kvartal, men at tendensen ville fortsætte ind i tredje og fjerde kvartal. Tre grunde til det var valutakursudviklingen med en styrket dollar, de nye privatlivsregler i EU og så det nye format "Stories" på Instagram, som ikke trækker så kraftigt som de traditionelle annoncer i Facebooks og Instagrams feeds.

STORIES SÆLGER IKKE SÅ GODT

Sidstnævnte var ifølge The Wall Street Journal særligt bekymrende for dem, som lyttede med. "Stories" er nemlig blevet solgt ind til investorerne som et tiltag, der vil øge den tid, brugerne er på Instagram, i forhold til de traditionelle nyhedsfeeds på Facebook og Instagram, fordi brugerne kan lægge længerevarende foto- og videomontager op.

»Annoncer vist i nyhedsfeeds er, hvor Facebook skaber størstedelen af sin omsætning. Nu fortalte Facebooks ledelse, at folk bruger mere tid på at bruge et mindre lukrativt produkt,« skriver avisen.

Til sidst sluttede finansdirektøren af med at fortælle, at Facebooks overskudsgrad de kommende år vil falde til midt 30 pct. mod den nuværende margin på 44 pct., da Facebook vil investere yderligere i sikkerhed.

120 MIA DOLLAR FORDUFTET

Inden telekonferencen var færdig, var Facebooks aktie faldet med yderligere 6 pct.point, og aktien er torsdag i ordinær handel faldet med mere end 19 pct. til 175,94 dollar fra onsdagens lukkekurs i 217,50 dollar. Onsdagens ordinære handel var i øvrigt rekordlukning for Facebooks aktie.

Onsdagens lukkekurs var også lig med en markedsværdi for Facebook på næsten 630 mia. dollar. Torsdag har selskabet smidt 120 mia. dollar til godt 510 mia. dollar.

/ritzau/FINANS