Facebooks privatlivsprocedurer undersøges af FTC

Den amerikanske føderale handelskommission, FTC, har påbegyndt en efterforskning af Facebooks privatlivspolitik

Foto: NICOLAS ASFOURI. Facebook er fortsat i modvind og er nu kommet i FTCs søgelys.
Læs mere
Fold sammen

Dette sker som en direkte følge af Cambridge Analytica-skandalen, hvor data fra 50 mio. brugere blev misbrugt.

Det skriver Financial Times.

Tom Pahl, der er ledende direktør for FTC's afdeling for forbrugerbeskyttelse, siger, at handelskommissionen tager de seneste rapporter, der rejser en væsentlig bekymring om Facebooks privatlivspolitik, meget seriøst, og advarer samtidig mod, at kommissionen er dybt engagerede i at handle mod selskaber, som ikke lever op til sine privatlivspolitikker.

Efterforskningen kan resultere i bøder på op til 40.000 dollar (239.134 kr.) per overtrædelse per dag, hvis det viser sig, at selskabet har overtrådt en aftale, som Facebook underskrev med FTC i 2011, som kræver at Facebook klart melder ud til sine brugere, om hvordan deres data bliver delt med tredjeparter.

David Vladeck, der er tidligere chef for FTC, og som var den ansvarlige for aftalen med Facebook i 2011, sagde i sidste uge, at enhver forbruger, der har fået sin data misbrugt, kan blive talt som en individuel overtrædelse.

FTC's efterforskning er kun én ud af flere undersøgelser af Facebook, efter at det blev afsløret, at Cambridge Analytica havde høstet data fra 50 mio. brugere på Facebook i forbindelse med det amerikanske præsidentvalg.