Facebooks omsætning stiger - men de unge står af

Facebook-aktien tog den vildeste rutsjebanetur efter stor fremgang i annoncesalget og senere en indrømmelse af, at det sociale medie har svært ved at fastholde interessen hos helt unge brugere.

Omsætningen i salget af reklamer er steget voldsomt hos Facebook - som dog indrømmer, at det er svært at fastholde interessen hos unge brugere. Det har stifter Mark Zuckerberg ellers tidligere afvist. Fold sammen
Læs mere
Foto: ROBERT GALBRAITH
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Facebook annoncerede onsdag en markant stigning i omsætningen i årets tredje kvartal. Det skyldes skyhøje reklameindtægter, hvoraf næsten halvdelen er tjent ind via reklamer på smartphones eller tablets, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Facebooks omsætning er siden 2012 steget med 60 procent, til hvad der svarer til cirka 10,9 milliarder danske kroner.

Det sociale medie, der er verdens førende, annoncerede en nettoindtjening svarende til cirka 2,3 milliarder danske kroner i kvartalet, der endte 30. september. Til sammenligning kunne Facebook for ét år siden rapportere om et samlet tab svarende til cirka 320 millioner danske kroner.

Facebook annoncerede desuden en stigning i antallet af brugere til 1,19 milliarder.

»I næsten 10 år har Facebook været på en mission for at forbinde verden,« sagde medstifter og administrerende direktør Mark Zuckerberg ifølge Reuters onsdag. Han fortsatte:

»De gode resultater, vi opnåede i dette kvartal, viser, at vi er forberedt på den næste fase af vores virksomhed, hvor vi arbejder på at bringe de næste fem milliarder mennesker online og ind i videnøkonomien.«

Facebook overtog sidste år billeddelingstjenesten Instagram, og det skal der også tjenes penge på. Snart kommer der også her reklamer i brugernes feeds.

Facebooks regnskab kom efter børsernes lukketid, og i det såkaldte eftermarked steg aktien som en raket - på et tidspunkt var den oppe med over 15 procent. Der kom imidlertid malurt i bægeret, da finansdirektør David Ebersman på telekonferencen med aktieanalytikere indrømmede, at det sociale medie oplever problemer med at fastholde helt unge brugere - en påstand som topchef Mark Zuckerberg ellers tidligere har afvist.

David Ebersman sagde dog, at i USA er de unges brug af Facebook »stabil«.

Aktien faldt derefter tilbage og handledes i eftermarkedet stort set uændret til 49 dollar. Det er alligevel en stigning på 123 procent på et år. Efter børsintroduktionen til 38 dollar i maj 2012 faldt aktien voldsomt tilbage, men godt et år senere er der overskud for investorerne.