Facebooks nye søgefunktion kan blive en pengemaskine

Med Graph Search skruer Facebook op for indtjeningen på bannerreklamer samt ikke mindst søgeannoncer.

Facebooks CEO Mark Zuckerberg introducerer den nye søgemaskine Graph Search d. 15. januar 2013 Fold sammen
Læs mere
Foto: ROBERT GALBRAITH

Graph Search, Facebooks nye søgefunktion, kan give verdens største sociale netværk et betragteligt økonomisk løft og fornyet håb til skuffede investorer. Det er konklusionen hos det toneangivende magasin Wired efter at have afprøvet tjenesten, Mark Zuckerberg præsenterede for tre dage siden.

Tjenesten søger inden for Facebooks mure på alt indhold, profiler, billeder, opdateringer og anbefalinger fra venner og venners venner. Man kan eksempelvis søge på begivenheder eller steder og se, hvilke af vennerne der kender til søgeemnet. På samme måde kan man lægge indhold ud, som andre kan søge på.

Det er netop disse funktioner, som får Wired til at til beskrive Graph Search som en ny dimension i Facebook med mulighed for at skæppe i netværkets ikke just bugnende pengekasse.

Med Graph Search får Facebook adgang til langt flere data om brugernes adfærd og præferencer, hvilket er ensbetydende med mere målrettede og dermed dyrere bannerannoncer, ikke mindst hvad angår lokationsbaserede tjenester.

Men Facebook har også en anden, mere lukrativ reklameform i tankerne, søgeannoncer. De er mere relevante end bannerannoncer, fordi de opstår som følge af en proaktiv handling hos brugeren, en søgning, og har derfor større sandsynlighed for relevans.

Facebooks tiltag har sat gang i spekulationerne om en søgekrig med Google, men det er alt for tidligt, mener eksperter. Søgeteknologi er en kompliceret affære, og Facebook er først lige startet.

Aktiemarkedet reagerede lunkent på Facebooks annoncering, men mange analytikere er enige om, at Graph Search på sigt vil forbedre det sociale netærks indtjening betragteligt.