Facebook vil vise hvor du er

Den gryende web-trend med altid at lade vennerne vide, hvor man er, rammer nu også Facebook.

Først kørte Googles kamerabiler rundt og tog billeder af byen - og nu vil Facebook så vise præcis hvor du er. Fold sammen
Læs mere
Foto: Toussaint Kluiters
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er en af de trends, der er kæmpestor i USA, men som er gået fuldstændig uden om Danmark. Men koblingen mellem lokalisering og sociale net er allerede i fuld gang i udlandet, og kan nu stå overfor sit globale gennembrud.

Massive rygter tyder nemlig nu på, at Facebook vil lancere en lokaliseringsservice inden for få uger og sker det, bliver tendensen med lynets hast introduceret for sitets op mod 500 millioner brugere. Det skriver blandt andre Cnet.

Læs også: Web-angreb afslører hvor du bor

Hidtil er det små, men hippe selskaber som FourSquare, der har rodet med teknologien, men ingen af dem har opnået samme popularitet, som Facebooks pondus kan medføre.

Koblingen mellem lokaliseringstjenester og sociale net vil dog ganske givet været grænseoverskridende for mange. I sin rå form går teknologien ud på, at lade mobilens GPS spille sammen med Facebook, hvorved brugeren manuelt eller automatisk kan lade vennerne vide præcist hvor brugeren opholder sig - med ned til få meters nøjagtighed.

Læs også: Facebook udskyder børsnotering

Selskabet Foursquare, der aldrig har fået sit store gennembrud i Danmark, har bygget ovenpå de basale lokaliseringstjenester med en slags socialt netværk og spil, hvor brugerne kan checke in og ud af forskellige lokationer i byen. Google har en tilsvarende funktion bygget ind i deres korttjenester, hvor man hele tiden kan få vist på et kort, hvor vennerne er - hvis de giver lov.

Facebook har længe været åbne omkring, at de arbejder med tilsvarende funktioner, men udviklingen er altså nu så langt, at Facebook er klar til at lancere dem inden for ganske kort tid.

Læs også: Særlige Facebook-regler for ledere

Geolokalisering har været en såkaldt mega-trend i både web- og mobilbranchen meget længe, fordi en helt ny verden af funktioner åbner sig, når man kan kombinere data med længe- og breddegrader. Men det er ikke en rose uden torne. I årevis af selskaber som Facebook og Google fået massiv kritik for at krænke brugerens privatliv, og fornylig måtte Apple en tur i skærsilden fordi det blev opdaget, at selskabet iPhones samler information om, hvor brugeren bevæger sig hen og sender de data tilbage til Apple.

Lokaliseringstjenester anses desuden for at være et potentielt milliardstort annoncemarked, fordi annoncer kan tilpasses efter hvor brugeren er - og dermed gøres langt mere relevante.