Facebook vil udfordre Ebay med ny gruppe-basar

Det skal fremover være muligt for Facebooks 1,5 mia. brugere at købe og sælge varer gennem grupper på det sociale medie.

I 2007 forsøgte Facebook at udvikle en handelsplads på det sociale medie, men det slog aldrig igennem. Den helt store forskel er nu, at Facebook i langt højere grad har indsigt i brugernes adfærd online. Fold sammen
Læs mere
Foto: KAREN BLEIER

Derved kaster Facebook sig ind i benhård konkurrence med Ebay.

Det skriver Wall Street Journal.

Ifølge Facebook selv er over halvdelen af brugerne aktive i grupper, og selvom handelsfunktionen allerede sidste år så dagens lys, er projektet først nu ved at tage fart.

Løbende har Facebook forbedret funktionen og torsdag blev kravet om, at Facebook skal godkende alle handelsgrupper fjernet, og det ventes at medføre en markant større tilstrømning til handelsgrupperne.

I 2007 forsøgte Facebook at udvikle en handelsplads på det sociale medie, men det slog aldrig igennem. Den helt store forskel er nu, at Facebook i langt højere grad har indsigt i brugernes adfærd online. Eksempelvis skal brugerne automatisk tilbydes køb og salg af varer på baggrund af, hvad de tidligere har "syntes godt om", og hvilke grupper de har været aktive i.

Som noget helt nyt kan amerikanske brugere nu også foretage mobilbetalinger over Facebooks messenger-app - også selvom de ikke er venner.

- Vi forsøger at forbinde det hele, så det bliver lettere at købe og sælge, siger Deborah Liu, projektchef i Facebook, til Wall Street Journal.

Facebook har rundt regnet ti gange så mange brugere som markedslederen Ebay, og der er således lagt op til intens konkurrence.