Facebook vil nedsætte uafhængig klagemyndighed

Efter at have mødt kritik for ikke at tage opgaven med at håndtere indholdet på siden seriøst, vil Facebook nu nedsætte en uafhængig myndighed, der skal behandle klager og indhold, der bryder med sidens standarder. Ifølge en rapport, som Facebook har udarbejdet med input fra brugere, skal virksomheden have så lidt indflydelse på myndigheden som muligt.

FILES-US-IT-LIFESTYLE-POLITICS-FACEBOOK
Facebook vil nedsætte en uafhængig myndighed til bedre at monitorere indhold og klager på siden. Men vejen dertil kan blive udfordrende for virksomheden. Fold sammen
Læs mere
Foto: BRENDAN SMIALOWSKI/Ritzau Scanpix

Facebook er i den seneste tid kommet under skarp kritik for ikke at tage sin opgave seriøst, når det kommer til at håndtere hadtale, opfordringer til vold, mobning og andet, der bryder mediets regler for opførsel. Samtidig har virksomheden Facebook også mødt beskyldninger om at have for meget magt, når det kommer til at råde over bestemt indhold på siden.

Derfor vil Facebook nedsætte en uafhængig myndighed, der skal håndtere behandlingen af klager og andre former for indvendinger mod den måde, som Facebook administrerer indhold på det sociale medie. Myndigheden nedsættes efter inspiration fra den amerikanske højesteret, der selvstændigt tolker og afgør landets love.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Ifølge Facebooks adm. direktør Mark Zuckerberg er beslutningen kommet som resultat af en erkendelse af, at behandlingen af klager på Facebook, der bliver brugt af flere end 2,4 mio. mennesker på verdensplan, ikke udelukkende skal ligge i hænderne på virksomheden.

»Det her er et stort eksperiment, som vi håber kan bane vejen for en ny model for håndtering af ytringer på internettet,« siger Mark Zuckerberg i en video på sin egen Facebookside.

Facebook har siden november måned sidste år søgt input fra mere end 650 brugere i 88 lande gennem flere workshops og møder om, hvordan man kan forbedre klageindstansen på det sociale medie. Det har resulteret i en omfattende rapport der skitserer, hvordan man kan nedsætte sådan et organ. Selvom der er mange forslag og drøftelser, kommer rapporten dog ikke med nogle konkrete veje for, hvordan myndigheden kan se ud organisatorisk.

Ifølge rapporten var nogle af de gennemgående feedbackpunkter, at Facebook bør være så mindst involveret i myndighedens arbejde som muligt, at medarbejdere i virksomheden ikke bør være en del af myndigheden, og at ledelsen i Facebook ikke bør have muligheden for at fjerne medlemmer fra myndigheden uden at have en god grund til – hvilket virksomheden heller ikke alene skal kunne bestemme, konkluderer rapporten.

Der er altså lagt op til, at myndigheden skal fungere så selvstændigt som overhovedet muligt fra Facebook og ledelsen, skriver Financial Times.

I forvejen har Facebook omkring 30.000 medarbejdere ansat til at overvåge sidens indhold og fokusere på at forbedre platformens sikkerhed. Disse medarbejdere skal sikre, at der ikke bliver uploadet voldeligt og ekstremistisk indhold, som da en højreradikal terrorist i New Zealand livestreamede sin massakre på 51 muslimer i marts måned i år, skriver Reuters.

Trods de høje ambitioner vil det dog blive svært at implementere sådan et uafhængigt nævn i mediet, og det vil være en udfordring at gøre det fuldstændigt fri af virksomheden. Det vurderer Nate Persily, professor i jura ved Stanford University.

»Det er alt sammen meget godt, at man siger, at Facebook har brug for at overdrage noget af dets magt til folk udefra. Men når man først begynder at diskutere, hvordan man så skal gøre det, bliver det pludseligt meget kompliceret,« siger Nate Persily til Bloomberg News.

Efter planen vil det endelige vejledningspapir for myndigheden ligge færdig til august måned.