Facebook tuner ind på tv-markedet

Det sociale netværk Facebook er ved at udvikle en app til digitale tv-modtagerbokse, herunder Apples Apple TV, oplyser kilder tæt på sagen.

Foto: Stephen Lam. ARKIVFOTO
Læs mere
Fold sammen

Den nye app giver mulighed for videoindhold såvel som endnu større indtjening på reklamer. Facebook er allerede den næststørste aktør inden for digitale reklamer. Førstepladsen indtages af Google.

Det skriver Wall Street Journal.

Facebook oplyste i november, at virksomhedens vigtigste indtægtskilde, det såkaldte "news feed", er ved at løbe tør for reklameplads til annoncer. Selv om videoannoncer allerede bidrager til Facebooks vækst, så bruger købestærke annoncører fortsat størstedelen af deres marketingbudgetter på tv-reklamer.

Facebook oplever konkurrence fra andre teknologiske virksomheder. Både Youtube, som ligesom Google er en del af Alphabet, og Snapchat forsøger også at skaffe flere reklamer.

Facebook arbejder løbende på at indarbejde flere videofunktioner på tværs af tjenestens funktioner og apps. I sidste uge begyndte virksomheden at teste "Facebook Stories", som er en foto- og videofunktion, der er en kopi af en populær funktion på Facebooks Instagram.