Facebook trækker i arbejdstøjet

Facebook satser stort på virksomhederne. Danske ScanJour har gjort både positive og negative erfaringer med de nye funktioner til firmasider.

The logo of social networking website 'Facebook' is displayed on a computer screen in London, 12 December 2007. AFP PHOTO/LEON NEAL Fold sammen
Læs mere
Foto: Leon Neal
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den 10. marts afsluttede Facebook testfasen for det nye layout til sine Facebook Pages, der typisk bruges af firmaer, foreninger og offentlige personer – alle sider er nu overført til det nye layout. Det skriver ComON.

Facebook lægger ikke skjul på, at man gerne ser at mange virksomheder flytter deres hjemmeside over på denne platform. De nye funktioner er dermed også et forsøg på at gøre det mere interessant at opbygge en firmaside på Facebook.

En af de danske virksomheder som har valgt at oprette en Facebook-side for at komme i kontakt med kunderne er it-firmaet ScanJour, der sælger systemer til elektronisk arkivering og dokumenthåndtering. Her har man også meget hurtigt taget den nye funktionalitet i brug.

”Når man opretter en side, kan man vælge mellem seks kategorier og det har ScanJour valgt at udnytte ved både at oprette en ”company” side og to ”fictional characters” Herbert Hjerteknuser og Søde Sussi,” fortæller Betina Cramer, der er marketing-konsulent hos ScanJour.

De to figurer er hovedpersonerne i en ny film, som virksomheden netop har lanceret på sitet nemarkivering.dk.

”Facebook spiller en vigtig rolle i lanceringen af det nye site, ligesom det sociale medie vil blive brugt aktivt i markedsføringen af det årlige kundeseminar,” siger hun til ComON.

Foruden en række ændringer i det grafiske design – billedgaleriet i toppen, et mindre profilbillede, nye navigationsmuligheder – er der også kommet en række nye funktioner for administratorer af firmasider.

Den enkelte administrator kan fremover vælge mellem at publicere indhold på siden i sit eget navn eller i firmaets navn. Hvis man vælger at overtage firmaets rolle, er der en række nye muligheder.

En Facebook-side kan eksempelvis ”synes godt om” en anden side, og dermed abonnere på kommende statusopdateringer. En Facebook-side kommer dermed til at fungere som en normal bruger på Facebook og kan altså f.eks. efterlade kommentarer på andre sider.

”Det er smart, at en Facebook-side kan ”synes godt om” en anden side og på den måde koble til andre virksomheders indhold samt via abonnementer følge aktiviteter hos partnere og kunder. Det vil ScanJour i stigende kraft gøre brug af ligesom funktionen ”view insights” er et spændende marketing-initiativ,” siger Betina Cramer.

Her kan en virksomhed nemlig se statistik og analysere den trafik, der har været på sitet f.eks. i forhold til antal kommentarer og nye fans. De oplysninger indikerer, hvor der er størst interesse, hvilket virksomheden kan bruge efterfølgende i forhold til, hvad der skal fokuseres på produktmæssigt og kommunikativt.

I admin-systemet er der nu en ny newsfeed, hvor man kan se alle meldinger i kronologisk rækkefølge. Det kan jo eksempelvis bruges til at holde øje med konkurrenterne på Facebook.

En anden vigtig nyhed er, at administratorer nu kan vælge at få tilsendt en besked når det sker noget nyt på den pågældende Facebook-side – enten som en besked til den private Facebook-konto eller en e-mail.

Facebook har fået over 2.000 kommentarer til de nye funktioner – både positive og negative.

”Som alle first-movers oplever ScanJour et par udfordringer. Blandt andet er funktionen til at foreslå en side til andre problematisk, hvilket gør en af de indledende øvelser, nemlig at skaffe fans til siden, mere besværlig. Desuden er det ikke offentligt, hvem der synes om ScanJour – og det er absolut ingen hemmelighed, da et af målene for ScanJours tilstedeværelse på Facebook er åbenhed og dialog,” siger Betina Cramer.

En meget konkret erfaring er, at man nu som administrator kan vælge mellem at være sig selv på Facebook eller overtage virksomhedens identitet. Her skal man ifølge ScanJours Facebook-ansvarlige holde hovedet koldt, så man ikke får blandet privatliv og arbejde sammen.