Facebook strammer kursen mod ubetalte reklamer

Fra midten af januar vil det sociale netværk stoppe de reklametekster, som lægges ud som statusopdateringer. Hvis virksomhederne vil ud med budskabet, skal der betales ved kasse 1.

Fra midt i januar vil mængden af ubetalte reklametekster, som dukker op i Nyheder på Facebook, blive reduceret. Facebook vil nemlig have betaling for den slags. Arkivfoto: Dado Ruvic, Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: DADO RUVIC
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Om en lille måneds tid er det slut med masser af reklamer i Nyheder på Facebook, når det sociale netværk strammer kursen og vil filtrere de ubetalte reklamer fra, som mange virksomheder lægger ud som statusopdateringer.

Virksomheder, der lægger reklamer ud eller genbruger indhold fra eksisterende annoncer, vil opleve »en betydelig nedgang i udbredelsen«, har Facebook advaret om. Flere end 80 procent af alle små virksomheder bruger sociale medier til at gøre reklame for deres forretning. Facebook, som er verdens største sociale netværk, topper listen. Herefter følger LinkedIn og Twitter, skriver den amerikanske finansavis Wall Street Journal.

Facebook: I skal bruge os anderledes

Opstramningerne sker fra midten af januar og vil betyde, at mange skal til at ændre deres markedsføringsstrategi, når der ikke længere vil kunne lægges billeder og links til produkter ud, som andre kan dele videre med deres Facebook-venner.

Dan Levy, som er Facebooks ansvarlige for mindre virksomheder, siger, at Facebooks betalte annonceringsmuligheder er blevet mere effektive, hvorfor Facebook skal ses som et værktøj, der bidrager til at få forretningen til at vokse og »ikke en social nicheløsning til at få fat i flere eller få en melding til at gå viralt«.

»Det er stadig superværdifuldt at være til stede, hvor man kan blive opdaget. Vi ønsker ikke, at de (virksomhederne, red.) skal lægge en eneste dollar hos os, medmindre det gør noget særligt for at hjælpe dem med at få deres virksomhed til at vokse,« siger Dan Levy til avisen.

Facebook, der blev børsnoteret i 2012, rapporterede i oktober at have 1,35 milliarder brugere i 3. kvartal, hvoraf de 64 procent tilgår Facebook hver dag.

Et valg blandt mange andre

Facebook tilbyder muligheden for - til en pris fra fem dollars og opefter - at kunne få beskeder vist for et bredere publikum, og at dømme efter de seneste regnskaber accepterer flere og flere virksomheder, at Facebook er en betalt reklamekanal. Andre har valgt at betragte Facebook som en af flere muligheder for at reklamere, og nogle vælger i stedet at investere i at nå højere op på Googles resultatlister ud fra betragtningen, at hvis man søger efter bestemte produkter, vil man snarere søge gennem Google end gennem Facebook.

I juli-september 2014 omsatte Facebook for 3.203 milliarder dollars. Heraf kom de 2.957 millioner fra annoncering. Størstedelen - 1.362 millioner dollars - er annonceomsætning fra USA og Canada, mens Europa ligger på andenpladsen ved at udgøre 783 millioner dollars, fulgt af Asien med 469 millioner dollars og resten af verden med 343 millioner dollars.

Af de 1,35 milliarder brugere beginder de 206 millioner sig i USA og Canada, de 296 millioner i Europa, 426 millioner i Asien og 423 millioner i resten af verden.