Facebook slår Google og Coca-Cola

Men danske aviser er alt for unuancerede i deres massive dækning af Facebook, mener professor om fænomenet, der har opnået top-eksponering i Danmark.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Ny Facebookgruppe,« »Facebookgruppe protesterer«, »Facebook har nu 175 mio. brugere.« Aviserne er unuancerede og forsøger at ride med på en popularitetsbølge, når de skriver om Facebook.

Sådan lyder kritikken nu fra professor og leder af Center for Internetforskning ved Aarhus Universitet, Niels Ole Finnemann.

»Aviserne tror, de får fat i en læserstrømning ved at skrive om Facebook, og det er sikkert rigtig nok, at læserne er interesseret i det – ellers ville stoffet nok ikke være der i det omfang. Men måske er stoffet ikke ret grundigt journalistisk belyst i mange af de her artikler,« siger Niels Ole Finnemann.

Han nævner som eksempel, at når aviserne nævner antallet af brugere på Facebook, er det baseret på tal fra Facebook selv. Derfor er falske brugere, dobbeltbrugere og døde brugere ikke talt med. Samtidig er det ikke muligt at få verificeret tallene, mener han.

Kritikken er opstået ovenpå, at Berlingske Business har foretaget en optælling blandt ni af Danmarks landsdækkende aviser for de sidste 12 måneder. Den viser, at der er 1.447 artikler, hvor Facebook indgår – gennemsnitligt er det fire artikler om dagen om Facebook – og det uden at man tæller avisernes hjemmesider med.

Dermed har Facebook fået en eksponering i Danmark, der overgår verdens mest populære søgetjeneste – Google (999 hits) – samt det verdensberømte læskedrikmærke Coca-Cola (431 hits).

Ekstra Bladet står for 279 af artiklerne, men chefredaktør Poul Madsen afviser fuldstændigt, at Ekstra Bladet har en ukritisk tilgang til Facebook.

»Jeg tror, den kære professor lever i sin egen lille forskerverden. Vi kunne ikke drømme om at benytte os af Facebook uden at anvende de samme journalistiske metoder, som vi gør med alt andet, og det er, at vi tjekker vores kilder. Vi viderebringer jo ikke ukritisk tal fra Facebook, ligesom vi ikke viderebringer tal fra Coca-Cola. Vi er journalister, og vi tjekker vores kilder, og det gør vi også i forhold til Facebook.« siger Poul Madsen.

Samtidig anerkender han, at Facebook er et populært medie, som også kan skaffe læsere til Ekstra Bladet.

»Vi skulle da være åndssvage, hvis vi ikke begyndte at udnytte, at hver anden voksne dansker måske bruger Facebook,« siger han.