Facebook runder to mio. annoncører

Små og mellemstore virksomheder bruger i stigende omfang Facebook for at få deres budskaber ud.

Facebook siger nu, at antallet af annoncører pr. måned har rundet to millioner. Arkivfoto: Karen Bleier, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: KAREN BLEIER

På blot et halvt år er antallet af annoncører på verdens største sociale netværk, Facebook, steget med 33 procent og runder nu to millioner.

Det store flertal af dem, der har betalt for at få annoncer på Facebook i løbet af de seneste 30 dage, er ifølge Facebooks næstkommanderende, Sheryl Sandberg, små og mellemstore virksomheder, som ikke har de penge, som ellers skal til for at trænge igennem og få deres produkter og varemærker markedsført. Omkring 30 millioner mindre virksomheders ejere har egne Facebook-sider.

I juli 2014 var der 1,5 millioner annoncører på Facebook. De fleste af de nytilkomne, 80 procent, begynder med at betale for en reklamebesked, hvilket ifølge nyhedsbureauet Reuters koster mellem 5 og 50 dollars om dagen. Større virksomheder bruger årligt millioner på annonceringen.

Facebook gnaver sig ind på Google

Ifølge Sheryl Sandberg sker den største stigning i Europa, Mellemøsten og Afrika samt i Sydøstasien.

Det er afgørende for Facebook at få flere annoncører ind. Facebooks omsætning voksede i 4. kvartal med 49 procent til 3,85 milliarder dollars, og nu udgør mobilannoncering 69 procent af de samlede annonceindtægter.

Internetgiganten Google sad i 2014 på 31,1 procent af det digitale annoncemarked i verden, hvor Google året før havde en markedsandel på 33,6 procent. Facebooks andel er i samme periode vokset fra 5,8 til 7,8 procent, viser tal fra analysefirmaet eMarketer.

Facebook har samtidig lanceret en ny mobilapplikation, så annoncører selv kan styre deres reklamekampagner på netværket.