Verdens største sociale medie ændrer nu algoritmen, der bestemmer, hvilket udsnit af verden du ser, når du åbner Facebook.
»En stor forandring,« kalder Facebook-CEO Mark Zuckerberg selv ændringen, der skal prioritere opslag fra venner og familie højere end hidtil.
Facebook-algoritmen skal fremover opprioritere ”personligt indhold” og ”meningsfulde interaktioner” frem for opslag fra officielle kanaler som virksomheder, medier, politikere og organisationer.
Ændringen er af New York Times blevet kaldt »den største i årevis«, og takterne har potentielt store perspektiver. Vigtige nuancer nedtoner den reelle betydning af ændringen, men føjer yderligere til fortællingen om et presset Facebook, som investorer og aktionærer nu også sætter under lup.
Her er overblikket over, hvad algoritme-ændringen kan komme til at få af konsekvenser.
Hvad betyder det for mig og dig?
Selve kernen i Facebooks forretning er at tjene penge på brugernes tid - og det vil ikke ændre sig. Derfor er det også ifølge eksperter urealistisk, at det passer, når Zuckerberg i sin præsentation siger, at den nye måde at rangordne opslag på vil få hver enkelt bruger til at bruge kortere tid på det sociale medie.
»Du er produktet - og det vil du blive ved med at være,« siger Vincent Hendricks, professor i formel filosofi ved Københavns Universitet og leder af Center for Information og Boblestudier.
Til gengæld vil du i højere grad se opslag fra dine venner, der fører til diskussioner – målet er, at de opslag, du ser først, er dem du også får lyst til at skrive en kommentar til. Facebook præsenterer det selv som idéen om, at det sociale medie igen skal blive socialt.
Almindelige mennesker vil nærme sig hinanden, og der bliver lagt afstand til brugen af Facebook som en kanal, hvor professionelle kan få deres budskab ud til flere, end de ville være i stand til på egen hånd.
Det skaber dog også frygt for, at de såkaldte ekkokamre kan blive endnu stærkere – og at du dermed i højere grad vil blive bekræftet i det, du allerede synes og ved. Det kan skade debatten, og hos medier lyder frygten, at debatter i højere grad vil foregå på et grundlag af rygter og forlydender frem for på fakta.
Hvad betyder det for medierne?
Medier som amerikanske Buzzfeed og herhjemme dagens.dk har i særlig grad fået sit gennembrud igennem trafik via det sociale medie. For de medier, der har været målrettede mod Facebook, er udmeldingen potentielt et stort slag, medmindre de kan finde nye kanaler at slå sig op på.
Men for de traditionelle medier vil effekten sandsynligvis være begrænset – sådan lyder det i hvert fald hos TV 2, der blandt danske medier har opnået særlig stor gennemslagskraft på Facebook.
»Der er ingen panik,« siger Anders Blauenfeldt, digital direktør hos TV 2.
Han kalder det »en kærkommen lejlighed til at få en sundere tilgang til Facebook-trafik«, mens eksperter mener, at mediernes forsøg på at skaffe trafik via Facebook har gjort dem mere useriøse.
Ifølge digital rådgiver Benjamin Rud vil algoritmeændringen få flere medier til at kaste flere annoncekroner efter at komme til tops i rangordningen af opslag – så de på den måde fortsat vil være i brugernes synsfelt.
Det afviser TV 2, at de vil gøre:
»Hvis folk ikke får nyhederne igennem Facebook, så tror vi på de finder dem et andet sted – og der skal vi nok være,« siger Anders Blauenfeldt.
Hvad betyder det for Facebook?
Det kan ligne en tilbagevenden til rødderne for Facebook, men tech-giganten gør ikke noget, der ikke forstærker bundlinien.
Så klart lyder det fra eksperter, selv om Zuckerberg selv præsenterede de nye tiltag som noget, der kunne formindske mængden af tid, hver person bruger på det sociale medie. Det afviser alle eksperterne utvetydigt. Det handler alene om kroner og ører, og alt andet er spin, lyder det fra én - digital rådgiver Benjamin Rud - som blandt andet mener, at virksomheder, medier og organisationer nu vil bruge flere penge på annonceret indhold, og dermed blive mere synlige for brugerne.
For ham er udmeldingen endnu et skridt i retningen mod, at Facebook endegyldigt er blevet en betalingskanal.
Andre er mindre bombastiske, og ser det som ét skridt på vejen i et langsigtet strategisk projekt - nu placerer Facebook sig igen klart som et socialt medie, hvis kernefunktion er, at almindelige mennesker kan komme i kontakt med hinanden. Ikke at fungere som nyhedsmedie.
Hvis..
..det holder, og det er slet ikke sikkert.
Facebook melder mange ting ud. Det sociale medie har annonceret løbende, at det tager kampen op mod alt fra fake news, over live-streamede selvmord til hævnporno og indhold, der promoverer terror. Men sagerne og kritikken er i løbet af det seneste år bare vokset i styrke.
Torsdagens udmelding synes da også at stikke i den helt modsatte retning af, hvad Facebook annoncerede for blot ét år siden. Dengang lancerede mediet i kølvandet på det amerikanske præsidentvalg og anklager om spredning af fake news et projekt til støtte for den gode journalistik - »journalism project«. Men nu trækker de altså et skridt i den modsatte retning, og vil nedprioritere nyhedsmedier til fordel for »personligt indhold«.
»Ro på,« lyder budskabet fra TV 2s digitale direktør, Anders Blauenfeldt, og også den digitale rådgiver og ekspert i sociale medier, Benjamin Rud Elberth, maner til at tage udmeldingen med et gran salt:
»Det er ikke sikkert, man kan tro på, at det her komme til at ske,« siger han.
Men..
..ændringen har været undervejs i lang tid, og at den bliver meldt ud nu, handler mere om politisk timing, end at der sker noget radikalt.
Flere eksperter peger på, at Facebook i det seneste tid har rykket sig i retningen af mindre indhold fra officielle sider og mere fra privat personer. Medierne har allerede mærket, at der kommer mindre trafik gennem det sociale medie, og løbende over det seneste halve år er ordene »meningsfulde interaktioner« blevet brugt i enhver mulig sammenhæng fra Zuckerberg. Alene i et blogopslag fra Facebook optrædte ordlyden syv gange.
Udmeldingen kommer samtidig i kølvandet på hårdt politisk pres, der på det seneste er taget til i styrke med bekymringer over, at personer bruger for meget tid på platformen, samt over indhold som sexchikane, terrorpropaganda og misinformation. Senest er presset også kommet fra investorer og aktionærer, og torsdag gik den tredjestørste pensionsfond i USA ind i kampen med et aktionærforslag, der vil have Facebook til at gøre mere for at få styr på indhold på siden.
Vincent Hendricks beskriver udmeldingen som en »charmeoffensiv«.