Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Sponserede links til at akkompagnere brugernes aktiviteter er nemlig seneste påfund fra Facebook for fortsat at tjene penge på det sociale netværk.
Indtil videre skulle det dreje sig om reklamer fra check-ins via Facebook Places, "Synes godt om"-funktionen, aktiviteter hos Facebook apps som "Farmville" samt når brugerne poster kommentarer på eksempelvis et bands side. Det skriver Mashable.
Facebook er kendt for reklamer, der retter sig efter brugernes aktiviteter, men det her er i følge en unavngiven kilde hos Facebook et nybrud, skriver Mashable.
"Det er ikke annoncøren, der kontrollerer budskabet. Det hele handler om brugernes aktiviteter," siger kilden.
Store brands vil lege med
Skal man dømme ud fra de brands, der allerede har meldt sig på banen for at sponsere brugernes aktiviteter, så kan der blive tale om en populær reklameform:
Coca-Cola, Levi’s, Anheuser Busch og Playfish er med på vognen. Ligesom Facebook også samarbejder med humanitære organisationer som Amnesty International og UNICEF om tjenesten.
Desuden kan virksomheder, der opretter egen Facebook-applikation, som for eksempel Starbucks Card, også tage del i sponsorlinksne.
Fremgangsmåden minder på flere måder om sponserede tweets, som Twitter lancerede på deres tjeneste for nylig. Twitters version retter sig dog ikke efter brugernes aktiviteter på samme måde.