Facebook og Amazon investerer i det sociale web

Facebook, Zynga og Amazon vil nu investere massivt i firmaer som udvikler apps til sociale netværk.

Foto: ROBERT GALBRAITH
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

På en konference i Facebook-hovedkvarteret i Palo Alto har det kendte venture kapital-firma Kleiner Perkins Caulfield & Byers (KPCB) præsenteret en ny investeringsfond kaldet sFund, der skal skyde penge i unge firmaer som udvikler applikationer til sociale netværk.

Den nye fond er allerede fra starten udstyret med en imponerende kapital på 250 millioner dollar eller 1,3 milliarder kroner.

Pengene kommer fra en bred gruppe af investorer, som foruden KPCB også tæller Facebook, Amazon, Zynga, Comcast og Allen & Co. Det er altså flere af de rigtig tunge drenge i den amerikanske internet-branche, der er gået sammen om at støtte sociale applikationer.

”Vi står ved begyndelsen af en ny tidsalder for udviklere af det sociale internet som genopfinder et web af mennesker og steder, der går videre end bare dokumenter og websteder,” siger KPCB-partner John Doerr.

Den nye fond skal ledes af Bing Gordon, som tidligere har været i topledelsen hos Electronic Arts og sidder i bestyrelsen hos Amazon og Zynga.

”Det sociale web er lige startet og mulighederne er enorme. Nu er kapløbet skudt i gang, ligesom i nettets tidlige dage. I dag bør enhver virksomhed, organisation og iværksætter have en social strategi,” siger Bing Gordon.

Fonden skal foretage enkelte investeringer som går lige fra 100.000 dollar og helt op til 100 millioner dollar, fortælles det.

Amazon skal blandt andet bidrage med gratis adgang til sin cloud-platform Amazon Web Services (AWS), mens Facebook skal give adgang til sine udviklere og API'er. Farmville-skaberen Zynga skal undervise i udvikling af sociale applikationer.

KPCB har tidligere blandt andet investeret i Flipboard, som samler informationer fra sociale netværk i magasin-format til iPad.