Facebook nærmer sig noteringskurs efter solidt hop

Det verdensberømte sociale medie, Facebook, er efterhånden begyndt at få succes med sin kraftige satsning på mobilmarkedet. Reklameindtægterne fra mobile platforme er så småt kørt i stilling til at overhale indtægterne fra computere, og det gav bonus i torsdagens regnskab - og på aktiekursen.

Foto: KAREN BLEIER. Ved udgangen af juni havde Facebook 1,15 milliarder aktive brugere om måneden. Det er en femtedel mere end for et år siden.
Læs mere
Fold sammen

Efter den lunkne modtagelse på aktiemarkedet, der også bød på tekniske problemer i forbindelse med selve børsnoteringen, stormede Facebook-aktien til vejrs i torsdagens handel. Aktien lukkede hele 29,6 pct. i plus til 34,36 dollar per aktie.

Dermed tog aktien et solidt spring i retning af sin noteringskurs fra den 18. maj 2012 på 38 dollar - efter at have været helt nede i 17,55 dollar i september. Samlet skiftede cirka 192 mio. Facebook-aktier hænder i torsdagens handel - det højeste niveau siden november, ifølge Bloombergs data.

Facebook kunne i regnskabet fremvise en omsætning, overgik analytikernes forventninger med 13 pct. - omsætningen landede på 1,8 mia. dollar i andet kvartal, hvor analytikerne ifølge Bloomberg News havde ventet 0,2 mia. dollar mindre.

Den helt store overraskelse var indtægterne fra det mobile annoncesalg, der tegnede sig for 41 pct. af Facebooks samlede annonceindtægter mod 30 pct. kvartalet forinden. Det ligger i forlængelse i Facebook-topchef Mark Zuckerbergs udmelding sidste år om, at selskabet vil satse hårdere på mobile reklamer.

- Når det kommer til mobil, er jeg meget tilfreds med vores resultater, lød det fra administrerende direktør Mark Zuckerberg på en telekonference efter regnskabsfremlæggelsen.

Netto-resultatet eksklusiv engangsomkostninger landede på 488 mio. dollar svarende til 19 cent per aktie. Analytikernes forventning lå på blot 14 cent per aktie.

Antallet af Facebook-brugere på mobiltelefoner eller tablets steg med 51 pct. til 819 mio. Ifølge Facebook fortsætter mobil-andelen med at stige og dermed udgøre en større andel af Facebooks samlede reklameindtægter.

Ved udgangen af juni havde Facebook 1,15 milliarder aktive brugere om måneden. Det er en femtedel mere end for et år siden.

Ifølge Bloomberg nåede mindst 11 analytikere at hæve kursmål eller anbefalinger af Facebook-aktien - herunder Goldman Sachs, Deutsche Bank, JP Morgan, Credit Suisse og Royal Bank of Canada.

/ritzau/FINANS