Facebook løber panden mod muren i Kina

Facebook har siden 2009 kæmpet for adgang til det enorme kinesiske marked, men de mange anstrengelser og krumspring er ifølge eksperter nyttesløse. Det skriver Wall Street Journal.

Arkivfoto. Facebook har siden 2009 kæmpet for adgang til det enorme kinesiske marked, men de mange anstrengelser og krumspring er ifølge eksperter nyttesløse. Fold sammen
Læs mere
Foto: Stephen Lam

Facebook har i årevis forsøgt at bejle til kinesiske myndigheder, blandt andet gennem ansættelse af kinesiske eksperter, talrige møder med embedsmænd og udviklingen af et censurværktøj til staten.

Derudover har Mark Zuckerberg anført en regulær charmeoffensiv, hvor han har lært mandarin og taget utallige ture til landet, som kulminerede med en løbetur over Den Himmelske Freds Plads. Men Facebook vinder fortsat ingen terræn.

- På det her tidspunkt, med Wechat, Weibo og andre produkter, så er det håbløst, siger Googles tidligere Kina-chef, Kai-Fu Lee, til Wall Street Journal om Facebooks chancer.

De kinesiske rivaler har sat sig tungt på markedet, hvilket komplicerer Facebooks indtog udover statens skepsis. Wechat er den mest populære og har hele 86 pct. af kinesiske internetbrugere i folden, skriver Wall Street Journal.