Facebook klar til at indtage arbejdspladserne

Særlig udgave til arbejdspladser skal konkurrere med både LinkedIn, Microsoft og Google.

Sådan ruller seneste nyt ind på Facebook at Work, som i stort omfang minder om det Facebook, som mange kender. Foto: Facebook
Læs mere
Fold sammen

Efter et år i testlaboratoriet lancerer verdens største, sociale netværk Facebook i de kommende måneder sin konkurrent til LinkedIn, »Facebook at Work«.

Den nye tjeneste er næsten identisk med det »almindelige« Facebook. Man får stadig sidste nyt ind i nyhedsrullen, man kan »synes godt om«, og der er mulighed for at chatte med andre. Men Facebook at Work er beregnet til brug på arbejdspladser, og brugerne vil derfor få særlige profiler, som er forskellige fra deres normale profiler, skriver nyhedsbureauet Reuters, og de vil ikke kunne spille f.eks. »Candy Crush«. Tjenesten vil desuden rumme særlige værktøjer, blandt andet inden for sikkerhed, som ikke findes i den almindelige udgave.

Facebook begyndte i januar i år at teste Facebook at Work, og det var kun særligt indbudte, der kunne være med. Omkring 300 virksomheder - fra Royal Bank of Scotland over bryggerigiganten Heineken til senest Club Mediterranee - afprøver lige nu mulighederne. Snart åbnes tjenesten for alle virksomheder, men den bliver en betalingstjeneste til »nogle få dollars om måneden pr. bruger« for de særlige tjenester som analyseværktøjer og kundesupport, lyder meldingen fra Facebook.

Konkurrent til LinkedIn, Microsoft og Google

Facebook at Work er et forsøg på at komme ind på det professionelle marked, hvor LinkedIn har etableret sig som mere eller mindre den seriøse standard. Men det er også et angreb mod blandt andre Microsofts og Googles erhvervsmarkeder, hvor der satses på at levere software til den professionelle kommunikation og muligheder for at kunne samarbejde via alt udstyr.

Analysefirmaet IDC, som følger teknologimarkederne tæt, anslog i august, at markedet for karrieretjenester online er omkring seks milliarder dollars værd om året.

1,55 milliarder mennesker bruger Facebook hver måned, heraf 727 millioner udelukkende fra mobiltelefonen, og det sikrede det børsnoterede, amerikanske selskab en omsætning i juli-september på 4,5 milliarder dollars eller 30,7 milliarder kroner - næsten seks gange så meget, som Danmarks største telekoncern, TDC, omsatte for i samme periode. Facebook præsterede et overskud på 896 millioner dollars eller 6,1 milliarder kroner på de tre måneder.