Facebook kan flytte stemmer

Facebook og andre sociale medier kan flytte stemmer. Men det er stadig de traditionelle nyhedssites, der vinder under valgkampen. Det viser en ny undersøgelse af danskernes internetbrug under folketingsvalget, der også fastslår, at nettet bestemt spiller en rolle i den demokratiske proces.

Facebook kan flytte stemmer - 1
Når kalenderen står på valgkamp udkæmpes slaget om vælgernes gunst ikke længere kun i tv-debatter og aviskronikker. Også de sociale medier som blogs og Facebook spiller en stigende rolle i den politiske proces. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix
Når kalenderen står på valgkamp udkæmpes slaget om vælgernes gunst ikke længere kun i tv-debatter og aviskronikker.

En ny undersøgelse foretaget af tre forskere – professor Jens Hoff, Lektor Lisbeth Klastrup og adjunkt Jakob Linaa fra Foreningen af Danske Interaktive Medier, FDIM, viser, at internettet spillede en stor rolle under det sidste folketingsvalg.

Undersøgelsen, der bygger på kortlægningen af 5.080 personers interaktive gøren og laden de sidste tretten dage af valgkampen, viser, at 32 procent af den samlede voksne internetbefolkning i et eller andet omfang var politisk aktiv på nettet i forbindelse med valgkampen. Og det glæder direktør i FDIM, Jon Lund.

”Jeg synes, det er et rigtigt fint tal i forhold til, at folk sædvanligvis bruger nettet til så meget andet end at lede efter politisk indhold. Det vidner om, at nettet har en klar og markant plads som en del af den politiske proces. Spørgsmålet er nu, hvad det er for en rolle, det kommer til at spille,” siger han.

Stor hype om de sociale sites
Op til folketingsvalget den 13. november 2007 havde både partier og politikere kørt heftige valgkampagner på nettet, og kampagnerne omfattende både blogs, debatter og sociale medier som Facebook-profiler og Youtube-sider.

Anders Fogh Rasmussens profil på Facebook var en overgang så populær, at han fik fire nye ”venner” i minuttet, og Helle Thorning-Schmidts blog fik i løbet af valgkampen mere end 700 kommentarer med på vejen.

Men på trods af den umiddelbare popularitet trak de sociale medier dog knapt så mange besøgende til, som der var lagt op til. Sammen talte Youtube, Facebook og Myspace for 6,1 procent af de besøg, undersøgelsens deltagere aflagde nettet i deres politiske onlineaktiviteter, mens de mere traditionelle medier som tv og aviserne fik 16,2 procent af deltagerne trukket ind på deres valgsites.

Alligevel mener Jon Lund fra FDIM, at politikerne skal holde et skarpt øje med de sociale medier i fremtiden.

”Der var på forhånd utrolig meget hype og medieopmærksomhed omkring de her sociale sites og deres rolle i valgkampen, og hvis man troede på hypen, bliver man selvfølgelig skuffet over de reelle tal, men sådan vælger jeg ikke at se på det,” siger FDIM-direktøren og fortsætter:

”De sociale sites er måske ikke en decideret niche endnu, men de har godt fat, og det er en helt ny måde at lave politik på nettet på, og jeg mener fortsat, det er en væsentlig ny tendens i mediebilledet.”

Facebook og blogs har stor rolle
Undersøgelsen viser da også, at de sociale medier har en styrke i valgkampe. De er nemlig ekstremt brugbare, når det handler om at vinde nye stemmer.

De aktive netbrugere, som under valgklampen var aktive i blogs og foretrækker sites som Facebook og Myspace, svarer selv i undersøgelsen, at nettet påvirkede deres holdninger og parti- eller kandidatvalg.

”Og tager man det in mente, er det da ganske tankevækkende, at SF, som gik markant frem ved valget, havde nogle af de mest populære sociale sites under valglampen. Hypotetisk set kan man godt forestille sig, de har flyttet stemmer på det,” spekulerer Jon Lund.

Flest hits på quiz og test
Den absolutte vinder, hvad angår internetbrugernes opmærksomhed blev dog overraskende nok de forskellige valgtest og quizzer, som ofte også var lanceret af tv- og avismedierne på nettet.

Hele 16,8 procent af undersøgelsens deltagere testede deres egne politiske ståsteder og quizzede om deres politiske viden.

Men internettet blev ikke kun brugt til sjov og ballade under valgkampen. Faktisk viser undersøgelsen, at nettet betragtes som det næstmest vigtige, når det gælder om at holde sig opdateret, og kun tv betragtes af undersøgelsens deltagere som vigtigere i kampen om at være opdateret.

Og det vidner ifølge FDIM-direktør Jon Lund om, at nettets rolle i det politiske spil kun lige er begyndt.

”Nettet er en integreret del af demokratiet i dag og spiller en væsentlig rolle i den samfundsproces, et valg udgør, og for mig at se har nettet bestemt sin rolle at spile på linje med andre medier. ”

FDIM offentliggør den fulde undersøgelse af danskernes internetbrug under valgkampen i forbindelse med uddelingen af Mediernes Internet Pris, der finder sted i morgen, torsdag den 12. juni.