Facebook har fordoblet omsætningen i 2014

Det store sociale medie Facebook kan takke en langt større andel af reklameindtægter for et solidt regnskab, hvor omsætningen steg 49 pct. i seneste kvartal.

Foto: KAREN BLEIER

Verdens største sociale medie, Facebook, er onsdag aften kommet med regnskab, og det viser, at det sociale medies omsætning er steget 49 procent i fjerde kvartal.

Det er særligt mobilreklamer, som har haft betydning for den markante vækst, og Facebook har med regnskabet slået Wall Streets mål for indtjening og salg. Mobilannoncer udgjorde 69 procent af reklameindtægterne i fjerde kvartal, hvilket svarer til 2480 millioner dollar.

Dog var omsætningsvæksten den svageste siden starten af 2013, og Facebooks aktier faldt med omkring 2,6 procent efter lukketid.

Facebook udtalte onsdag, at der i slutningen af 2014 var 1.390 millioner månedlige brugere, hvoraf 86 procent af dem logger på det sociale medie via deres smartphones eller andre mobile enheder.