Facebook god til markedsføring

De danske virksomheder er blevet vilde med at annoncere på Facebook. Men mange er stadig tøvende over for det nye medie. Facebook erkender, at man er inde i en læringsfase.

Mediabureauer og virksomheder ser et stort potentiale i annoncering på Facebook. Fold sammen
Læs mere
Foto: Erik Refner
Det er ikke kun den menige dansker, der bruger meget tid på Facebook. De danske virksomheder er også begyndt at tage det sociale medies særlige annonceform til sig. Ifølge mediabureauerne efterspørger annoncørerne den nye mediekanal, og mange gør brug af den som et sted, hvor man kan ramme en helt præcis målgruppe og fange forbrugerne i en situation, hvor de er mere påvirkelige.

»Facebook når hver dag 1,3 millioner danskere. Hvis man sammenligner med kommercielt TV, skal der fem reklameblokke om måneden til, at du når samme antal. Der er et kæmpe potentiale med den volumen,« siger Christian Godske, digital direktør Mediacom.

Den ene gruppe af kunder forsøger at være involverende i forhold til mediets brugere. Den anden gruppe vil gerne have fat i den store brugerflade og lægger store budgetter for Facebook-annonceringen.

»Jeg var ikke en stor optimist i forhold til responsmarkedsføring på Facebook. Men jeg er stadig overrasket over, hvor meget der kan komme igennem. At det kunne gå til at være et massemedie på så kort tid,« siger Christian Godske, der vurderer, at inden for det digitale område står Facebook for den største vækst på omsætningen. Men han vil ikke sætte et præcist tal på.

Hos OMD oplever man også en stigende interesse fra kunderne, når det gælder Facebook. Ifølge digital direktør Søren Rigturp Clausen er det blandt andet den kontante afregningsmodel på sitet, der giver en effektiv annoncering. For kunderne ved præcist, hvad de får for pengene.

»Man kan segmentere meget præcist og vælge nichegrupper, som du ikke kan andre steder. Du kan segmentere efter folk, der skal giftes for at tage et eksempel. Kunderne vil jo gerne ramme så præcist som muligt og have nogle målbare resultater. Så der er mindre spild af annoncekroner på brugere, der ikke har relevans for produktet.«

Har Facebook levet op til forventningerne?

»Det synes jeg, de i høj grad er ved at gøre. Det har været en langsom proces taget i betragtning, hvor meget Facebook er vokset de sidste par år. Rent kommercielt har mediet været langsomt om at komme op i gear, men det er man ved at være. Især fordi de har valgt at målrette deres indsats rent lokalt ved at ansætte lokale folk i Norden. Den personlige kontakt er stadig afgørende for annoncørerne,« siger Søren Rigturp Clausen.

Uudnyttet


Han vurderer, at markedet har haft tocifrede vækstrater - både i forhold til antal omsatte kroner og til aktiviteter, som bliver afviklet i Facebook-universet.

»Vi kan sagtens nå højere op. Brugerne er i et univers, hvor de føler sig trygge og er der konstant i løbet af dagen. Så man kan altid ramme brugerne på hvilket som helst tidspunkt af døgnet.«

Strategisk direktør Daria Rasmussen fra Vizeum nikker genkendende til den store efterspørgsel på Facebook-annoncering, men hun oplever samtidig, at kunderne forholder sig lidt tøvende over for mediet.

»De stiller mange spørgsmål om, hvordan det fungerer, og hvordan man kan bruge det som værktøj i markedsføringen og kommunikationen. På den ene side er det stadig en traditionel markedsføringskanal og på den anden er det relationsskabende.«

Hun ser også et stort potentiale i mediet, fordi det stadig er uudnyttet. Udfordringen for både mediabureauerne og annoncørerne er at forstå mediets særlige præmisser, hvor man ikke kan slippe af sted med et salgsbudskab, men rent faktisk skal ind og skabe dialog med de potentielle kunder.

»Den største udfordring ved at annoncere på Facebook er at finde den gode ide. Faren er, at man inkluderer mediet i sin mediaplan, men at man ikke gennemtænker budskabet. Der er nogle helt andre forudsætninger. Man skal fortælle nogle spændende historier, og der skal være en ide bag indholdet. Og det kræver ressourcer,« siger Daria Rasmussen.

Forventning til Danmark


Hos Facebook har man en klar forventning om, at det danske marked skal vokse, og det skal helst vokse hurtigt. Martin Ingemansson, ansvarlig for Facebook i Norden, regner med en trecifret vækst inden for de næste år. Den største konkurrent er de danske TV-stationer.

»Vi har i dag 2,4 millioner aktive brugere på Facebook i Danmark, og sammenlignet med andre sider så får du fat i rigtige mennesker og deres familie og venner. Det kan annoncørerne godt lide, og det er en af årsagerne til succesen,« siger han.

Det spørgsmål, Facebook møder mest ofte fra annoncørerne er: hvordan gør jeg det?

»Facebook kræver, at du tænker på en anden måde. For at være succesfuld som brand her, skal du have en særlig strategi. Mange danske virksomheder har en fanside, hvor de kan tale til brugerne. Det er en dialog, og det er en ny måde at kommunikere på. Normalt på printannoncer taler du til forbrugeren. Herinde taler forbrugeren igen,« siger Martin Ingemansson.

»For os handler det i øjeblikket om undervisning. At folk forstår værdien af Facebook og kan bruge det på den bedste måde. Så vi er stadig i læringsfasen her i Norden,« siger han.