Facebook fjerner egen app, før Apple smider den ud

Facebooks datasikkerhedsapp Onavo er blevet fjernet fra Apples App Store, fordi den overtræder reglerne for, hvilke data der må samles ind om brugerne.

Facebooks indsamling af data om brugerne gennem en særlig app er imod Apples regler, og Facebook fik derfor mulighed for selv at fjerne appen, inden Apple smed den ud. Arkivfoto: Lionel Bonaventure, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: LIONEL BONAVENTURE

Facebook har fjernet sin datasikkerhedsapp Onavo Protect fra Apples mobilbutik App Store, efter at iPhone-producenten har slået fast, at Facebook har overtrådt Apples nyligt opstrammede regler for, hvilke data om brugerne apps må samle ind. Alternativt havde Apple smidt appen på porten.

Det er et voldsomt slag mod Facebook, som har brugt de data, som appen indsamler, til at overvåge konkurrenter og som basis for nye produkter, skriver den amerikanske finansavis Wall Street Journal. Facebook kan nemlig indsamle og analysere, hvordan folk bruger deres smartphones ud over Facebooks egne apps, der bl.a. tæller Messenger, WhatsApp og Instagram.

Brugt som baggrund for milliardkøb og live-video

Onavo har kunnet hentes i flere år og gør det muligt at oprette et såkaldt virtuelt privat netværk (VPN), som ændrer på internetforbindelsen, således at trafikken sendes gennem en privat server, som Facebook står for. Facebook har markedsført Onavo som en mulighed for »at gøre dig og dine data sikre«, idet den også advarer, hvis man besøger potentielt farlige netsider.

Apple strammede i juni sine dataindsamlingsregler, så det nu er mere begrænset, hvad appudviklere må indsamle af data om brugerne. Facebooks Onavo indsamler flere data, end den må, og Apple har ifølge avisen ligeledes gjort det klart for Facebook, at appen overtræder reglerne, som forhindrer brug af indsamlede data på måder, som ikke er direkte relevante for appen.

Facebook købte Onavo, som er et israelsk mobilanalyseselskab, i 2013. Data samlet sammen gennem Onavo var medvirkende til, at Facebook i 2014 købte beskedappen WhatsApp for 19 milliarder dollars, og at Facebook i 2016 åbnede for, at man kan sende video direkte gennem det sociale netværk.

Apple og Facebook er to modsætninger blandt teknologigiganterne. Facebook er berygtet for sin massive indsamling af oplysninger om brugerne. Deres mange nettjenester er gratis at bruge, hvilket tiltrækker milliarder af brugere, som til gengæld betaler med personlige oplysninger og informationer om deres brug af og færden på nettet. Oplysningerne sætter giganterne i stand til at målrette annoncer særdeles detaljeret, hvilket er deres indtægtsgrundlag.

Apple lever omvendt af at sælge sine produkter og har gennem mange år - og især efter at Tim Cook overtog ledelsen, da Steve Jobs døde i 2011 - været foregangsmodel for en stadig kraftigere beskyttelse af folks private oplysninger.

Facebook lukker selv for 400 apps

Samtidig har Facebook lukket af for flere end 400 applikationer ud af flere tusinde, som er ved at blive undersøgt for, om de stik imod Facebooks regler deler folks personlige oplysninger.

I et blogindlæg skriver Ime Archibong, der er direktør for produktpartnerskaber hos Facebook, at applikationerne er blevet lukket »på grund af uklarheder om udviklerne, som har bygget dem, eller om hvordan oplysninger, som folk har valgt at dele med appen, kan være blevet anvendt«.

Alene appen myPersonality, som nu er lukket, er blevet brugt af fire millioner, som Facebook nu vil informere om muligt misbrug.

Opstramningerne kommer oven på skandalen, hvor et britisk, politisk analysefirma, Cambridge Analytica, som samarbejdede med Donald Trumps præsidentkampagne i 2016, gennem en mobilapp havde indsamlet personlige oplysninger om ikke blot dem, der hentede appen, men også om 87 millioner brugere, herunder 41.000 danskere, som var i deres Facebook-vennekreds. Ingen af de 87 millioner var blevet spurgt først. Facebook greb ikke ind, da selskabet opdagede overtrædelserne, først da skandalen rullede og bl.a. sendte topchef Mark Zuckerberg til afhøring i det amerikanske senat.