Facebook-annoncer dumper

Alt for mange skyder i blinde, når de opretter annoncer på Facebook. Det viser en kvalitativ analyse af 130 annoncer, som det digitale marketingbureau Guava har gennemført.

Foto: Lars Rievers
En 83-årig herre har haft en personlig profil på Facebook gennem flere måneder og bevæger sig mere eller mindre hjemmevant rundt på det sociale netværk. En dag bliver han i en annonce stillet spørgsmålet: ”Er du den nye Sidney Lee?”

Det mener Facebook-veteranen sådan set ikke, han er. Faktisk aner han slet ikke, hvem Sidney Lee er.

Ovenstående er et af de mere grelle eksempler på, at annoncørerne ofte skyder i blinde på Facebook. Til trods for at man netop her faktisk kan målrette sine annoncer mod blandt andet bestemte aldersgrupper.

Guava Online Marketing har analyseret 130 forskellige annoncer på Facebook, og ifølge undersøgelsen dumper hele 88 procent af annoncerne, når man vurderer centrale parametre som en klar afsender, en logisk sammenhæng mellem overskrift, tekst og billede samt en præcis målretning.

De resterende 12 procent af annoncerne fungerer bedre, uden dog at imponere, mener Morten Petersen, der er direktør i Guava Online Marketing:

- Facebook er for de fleste virksomheder stadig et helt nyt medie, når det gælder annoncering, hvilket niveauet i annoncerne tydeligt viser. Mange har stadig ikke fundet ud af at afgrænse deres målgruppe, men skyder på alt, hvad der rører på sig på Facebook. Dermed spilder annoncørerne deres penge – og dybest set også brugernes tid, lyder det fra Morten Petersen, der mener, at det især er hypen omkring Facebook og de forholdsvis lave priser set i forhold til effekten, der har fået mange virksomheder til at prøve kræfter med annoncering på det sociale medie.

I analysen af de 130 Facebook-annoncer har Guava vurderet en række kriterier, der skulle være opfyldt, for at annoncen kunne kaldes vellykket.

Stavefejl...
Det handler blandt andet om en klar afsender, en god sammenhæng mellem overskrift, annoncetekst og billede, et klart budskab – og så handler det om noget så simpelt som korrekte formalia, det vil sige ingen stave- eller slåfejl, uskarpe eller uklare billeder, eller lignende ”støj” i annoncen.

Faktisk faldt langt hovedparten af de undersøgte Facebook-annoncer netop på elementer som slå- og stavefejl samt uskarpe eller dårligt beskårede billeder. De to øvrige hovedproblemer var uklar afsenderinformation og problemer med et klart budskab i annoncerne.

- Helt basale stavefejl er udtryk for sjusk, og måske går det ofte lidt for stærkt med at få annoncerne lagt på Facebook. Det kniber også med at skabe en logisk sammenhæng mellem overskriften og selve annonceteksten. Og så har mange annoncører problemer med at finde velegnede billeder til deres annoncer: Enten er motivet for småt, uskarpt eller også er beskæringen af fotoet helt forkert, siger Morten Petersen.

Guavas undersøgelse er foretaget fra 13. til 16. marts 2010. Annoncerne er udvalgt tilfældigt og er blevet matchet op mod en række forskellige Facebook-profiler. Undersøgelsen er kvalitativ og giver et øjebliksbillede af, hvor godt annoncørerne klarer sig på det sociale medie.