Facebook åbner Messenger for alle andre

Udviklere og virksomheder får for første gang lov til at bygge nye funktioner ind i Facebooks beskedapplikation, så den kan flere af de samme ting som selve Facebook. Det er seneste skridt i en stadig hårdere konkurrence.

Foto: Josh Edelson. Facebook-stifter og -topchef, Mark Zuckerberg, fortæller på Facebooks udviklerkonference i San Francisco i Californien om de nye muligheder i Messenger-applikationen. Foto: Josh Edelson, AFP/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

De omkring 600 millioner månedlige brugere af Facebooks Messenger får nu besøg af både udviklere og virksomheder, som vil tilføje nye funktioner i chatapplikationen og kommunikere med deres kunder.

Verdens største sociale netværk åbner nemlig nu, ifølge topchef Mark Zuckerberg, Messenger for første gang, så andre softwareudviklere kan lægge nye funktioner ind, så man vil kunne dele billeder og filmklip. Samtidig får virksomheder mulighed for at kommunikere med deres kunder, så de f.eks. kan spore pakker og foretage reservationer. Facebook håber dermed at kunne flytte kommunikationen med butikker og virksomheder fra indbakken i e-mailprogrammet til Messenger.

Zuckerberg: Nu er det en familie

Skridtet er Facebooks seneste for at udvide sit domæne og gør dermed den mobile beskedtjeneste stort set lige så funktionsrig som selve Facebook, der ifølge Facebook har 1,4 milliarder brugere. Facebook håber dermed at gøre Messenger selvfungerende i forhold til selve Facebook-tjenesten i takt med, at konkurrencen med blandt andre Twitter og Google skærpes, ligesom også andre beskedtjenester som Snapchat og WeChat presser på.

I de kommende dage vil Messenger få flere end 40 forskellige applikationer, så man f.eks. kan sende sportsklip til hinanden.

»Dette er blot første skridt mod at skabe bedre deleoplevelser på tværs af hele familien af applikationer. Tidligere var Facebook en enkelt, blå applikation. Nu er det en familie af applikationer,« sagde Mark Zuckerberg på Facebooks udviklerkonference med omkring 2.000 deltagere i San Francisco på den amerikanske vestkyst.

Kommer ikke på WhatsApp

Facebook købte i 2014 beskedtjenesten WhatsApp for 19 milliarder dollars og ejer desuden fotodelingstjenesten Instagram. WhatsApp har 700 millioner brugere, Instagram 300 millioner.

Facebook skal godkende alle applikationer, som gerne vil knyttes til Messenger-tjenesten, som for nylig i USA åbnede for muligheden for at kunne betale gennem appen.

Facebooks chef for beskedprodukter, David Marcus, som tidligere har været chef for netbetalingstjenesten PayPal, sagde på udviklerkonferencen, at de nye funktioner ikke kommer i WhatsApp, fordi den også bruges på mobiltelefoner, der ikke kan håndtere dem.

Flere end en million annoncører bruger Facebook, som er kendt - hvis ikke berygtet - for at indsamle brugernes personlige oplysninger i et omfang, som gør det muligt at tegne et meget detaljeret billede af hver bruger og dermed meget præcist målrette reklamer til den enkelte.

I 4. kvartal kom 69 procent af annonceindtægterne fra annoncer set på mobilt udstyr - smartphonetelefoner og tavle-PCer.