Får vi overhovedet den Femernforbindelse?

Der er knas med Femernforbindelsen. Faktisk er entreprenørerne begyndt at flytte jord, så det egentlig monumentale byggeri kan gå i gang. Men endnu engang slår tyskerne sig i tøjret, og det kan – i værste fald – skubbe byggeriet af Femernforbindelsen nogle år frem i tiden. Som i Danmark er der også i Tyskland ballade om økonomien i projektet. Også i Tyskland synes udgifterne at risikere at løbe løbsk.

Foto: David Leth Williams.
Læs mere
Fold sammen

Så forskrækkede er politikere i det tyske parlament i Berlin, at budgetudvalget vil have transportminister Alexander Dobrindt til at genforhandle den aftale, som blev indgået tilbage i 2008, skriver bladet Ingeniøren. De tyske politikere undrer sig over, at udgiften for Tyskland pludselig er steget fra seks mia. kr. til nu 16 mia. kr. Og det selv om tyskerne »blot« skal betale for de faste anlæg på den tyske side, mens Danmark står for udgifterne til selve forbindelsen, sænketunnelen. De tyske statsrevisorer ventes inden for den nærmeste fremtid at komme med deres vurdering, en meget kritisk én af slagsen, lyder de foreløbige meldinger.

Det er ikke nyt, at der er ballade i forbindelse med så stort et infrastrukturprojekt som Femernforbindelsen. Sådan var det også både med Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen. Og som regel ender det med, at befolkningen bliver ganske tilfredse med disse bygningsværker. Femernforbindelsen er dog udfordret på en række områder, og det selv om en glad transportminister Magnus Heunicke (S) for nylig forsikrede om entydig opbakning fra tyskernes side. Det afhænger angiveligt af, hvem man spørger hos vores store nabo i syd.

Også på dansk side er der uro om prisen på Femernforbindelsen. For nylig kom det frem, at udgiften stod til at stige med otte mia. kr. i forhold til den samlede udgift på 41 mia. kr., da Femernforbindelsen officielt blev vedtaget i 2008. Nu har Heunicke så krævet, at entreprenørernes priser genforhandles, så der kan hentes besparelser ind den vej og derved få den samlede pris presset ned. Usikkerheden er dog ganske stor, blandt andet handler det også om til hvilke lønninger – danske eller eksempelvis østeuropæiske – der regnes ind i entreprenørernes priser.

Det samlede projekt, selve Femernforbindelsen under vand samt landanlæg i Danmark og i Tyskland, ligger nu i prisniveauet 64 mia. kr. En anseelig sum for et historisk projekt, som ikke har været voldsomt efterspurgt i hverken Danmark og slet ikke i Tyskland.

Ikke alle er dog utilfredse med usikkerheden omkring Femernforbindelse. Rederiet Scandlines, der på det seneste har haft nogle drabelige opgør med Femern-administrationen, kan således glæde sig over de facto-monopolet yderligere nogle år, hvis det samlede Femern-byggeri må udskydes.