Få overblikket: Så slemt står det til i Mærsk

Mærsk Gruppens resultat er halveret siden sidste år, primært på grund af lave containerfragtrater og lav oliepris. Se her hvordan det står til i Mærsks forskellige forretningsområder.

Foto: CLAUS FISKER. ARKIVFOTO.
Læs mere
Fold sammen

Det er hårde tider på Esplanaden, hvor historisk lave containerfragtrater og den dykkende oliepris slår bunden ud af A.P. Møller-Mærsks regnskab. Resultatet for tredje kvartal 2015 for hele gruppen er halveret sammenlignet med samme kvartal sidste år, og man har for nyligt annonceret omfattende fyringsrunder og besparelser.

Resultatet ender på godt 4,5 milliarder kroner, og selvom det synes af meget, så er det altså langt fra godt nok i det hæderkronede konglomerat.

Hæng på mens vi gennemgår, hvordan det står til i Mærsk Gruppens forretningsområder.

Foto: Henning Bagger. Fold sammen
Læs mere

Maersk Line

Det har været et svært kvartal for Maerks Line, der er tynget af overkapacitet i markedet og dalende importmængder til Europa. Resultatet er, at fragtraterne er 19 pct. lavere i dette kvartal end i samme kvartal sidste år. Og det kan ses i regnskabet. Selvom fragtmængden stiger, falder omsætningen med med 15 pct. og driftsresultatet med hele 59 pct.

Mærsk skriver i regnskabet, at hvis fragtraten stiger eller falder med 4,6 procent, påvirker det driftsresultatet med 1,37 milliarder kroner i den ene eller den anden retning.

Eftersom Maersk Line står for hver fjerde krone, Mærsk tjener, giver det anledning til hovedbrud i hovedkontoret. Derfor annoncerede rederiet for få dage siden, at 4.000 stillinger skal skæres væk, ligesom man dropper at udnytte optioner på nye skibe.

Maersk Line

I mio. dollar3. kvt 20153. kvt 2014Ændr.
i pct.
Omsætning6.0187.074-15%
Driftsresultat303740-59%
Nettoresultat264685-61%

Foto: CLAUS FISKER. Fold sammen
Læs mere

Maersk Oil

Sidste år på denne tid kostede en tønde olie mellem 55-60 dollar. I dag er prisen 45-55 dollar, og det koster Maersk Oil 6,85 milliarder kroner på bundlinjen. Svinger olieprisen med 10 dollar, betyder det 616 millioner kroner mere eller mindre på bundlinjen i årsregnskabet. Resultatet er, at der skal spares 20 pct., og det koster 1.250 ansatte jobbet. Det svarer til hver tiende medarbejder.

At faldet i dette kvartal ikke er større skyldes, at det er lykkedes Maersk Oil at skære i omkostningerne, samtidig med at man har øget produktionen med i alt 26 pct. Der er desuden brugt markant færre penge på eftersøgning efter nye oliefelter i dette kvartal.

Her kommer Maersk Oils olie fra

Billede fra kvartalsregnskabet

Der er skåret ned på eftersøgningen på grund af den lave oliepris og skuffende eftersøgningsresultater i sidste par år. Afkast på den investere kapital falder  fra 17,5 pct. sidste år til 2,1 pct. i dette kvartal.

I Maersk Oil faldt omsætningen i tredje kvartal med 39 pct. til ni milliarder kroner, mens driftsresultatet på halvanden milliard kroner trods et fald på 76 pct. er bedre end analytikerne ifølge Ritzau Estimates havde ventet.

Driftsresultatet udgør lige nu godt 18 pct. af Mærsk Gruppens samlede driftsresultat, og det er markant mindre end sidste år, hvor olieforretningen udgjorde hele 34 pct.

Maersk Oil

I mio. dollar3. kvt 20153. kvt 2014Ændr.
i pct.
Omsætning1.3212.174-39%
Driftsresultat219915-76%
Nettoresultat32222-86%

Foto: CLAUS BJØRN LARSEN. Fold sammen
Læs mere

APM Terminals

Det positive spin på Mærsks containerhavneforretning er, at forretningsområdet vokser i gruppens samlede regnskab fra 9,1 pct. af omsætningen sidste år til 10,3 pct. i år. Realiteten er desværre, at det udelukkende skyldes, at APM Terminals ikke mister lige så meget omsætning som de største forretningsområder.

Omsætningen falder nemlig med 432 millioner kroner, mens driftsresultatet er mere end halveret fra 3,5 milliarder kroner til 1,4 milliarder kroner. De hårde markedsvilkår slår således igennem til trods for, at APM Terminals har leveret produktivitetsforbedringer og besparelser svarende til 343 millioner kroner.

APM Terminals annoncerede tidligere i kvartalet, at man overtager aktiemajoriteten i spanske Grup Maritim TCB og dermed kontrollen med dets 11 havneterminaler i Europa og Latinamerika. Dermed kommer APM Terminals op på 74 havneterminaler fordelt på 40 lande og fem kontinenter.

APM Terminals

I mio. dollar3. kvt 20153. kvt 2014Ændr.
i pct.
Omsætning1.0461.109-6%
Driftsresultat205510-60%
Nettoresultat175345-49%

Fold sammen
Læs mere

Maersk Drilling

Endelig et forretningsområde i fremgang. Maersk Drillings omsætning stiger med 23 pct. til 4,4 milliarder kroner. Til gengæld går det lidt langsommere fremad med driftsresultatet, der kun stiger med 3,3 procent til 1,6 milliarder kroner. Begge dele er dog over, hvad analytikerne havde ventet ifølge en rundspørge gennemført af Ritzau Estimates.

Maersk Drilling oplyser i regnskabet, at man har gennemført effektiviseringer og besparelser svarende til 10 pct. i dette kvartal.

Boreforretningen er stadig kun 6,4 pct. af gruppens samlede omsætning, men nu hele 19,8 pct. af driftsresultatet. Igen skyldes det dog primært de andre forretningsområders tilbagegang. På denne tid sidste år udgjorde Maersk Drilling kun 8,6 pct. af driftsresultatet i gruppen.

Maersk Drilling

I mio. dollar3. kvt 20153. kvt 2014Ændr.
i pct.
Omsætning64652523%
Driftsresultat2382313%
Nettoresultat184192-4%

Fold sammen
Læs mere

APM Shipping Services

Det er et skridt tilbage og to skridt frem i APM Shipping Services, hvor omsætningen falder med knap 15 pct. til 8,9 milliarder kroner, mens driftsresultatet går 19 pct. frem til godt en milliard kroner. Samtidig øger man afkastet på den investerede kapital fra 8,7 pct. sidste år til 13,1 pct. i år.

Der er tilbagegang i omsætningen hos Maersk Supply Service. Årsagen til den mindre omsætning skal findes i lavere rater og mindre efterspørgsel, der resulterer i en lavere udnyttelsesgrad. En smule af tilbagegangen bliver reddet af omkostningsreduktioner på 473 millioner kroner.

Maersk Tankers fik et rygstød i form af stigende rater på raffinerede olieprodukter. I alt steg raterne med 47 pct. på tværs af produktkategorier, og det sender omsætningen i vejret. Maersk Tankers bestilte tidligere i kvartalet ni nye MR-skibe hos Samsung Heavy Industries til en værdi af to milliarder kroner, hvilket betyder at Maersk Tankers i løbet af de kommende tre år får hele 17 nye skibe.

Hos logistikvirksomheden DAMCO går omsætningen tilbage, men til gengæld er der overskud på driften efter et dundrende underskud i tredje kvartal sidste år. Det skyldtes dog enkeltstående udgifter, så derfor ser sidste års tredjekvartal værre ud end det måske egentlig er.

Hos de fleste danske virksomheder slikker man sig om munden over en høj dollarkurs, men hos Svitzer udløser det tilbagegang i omsætningen, oplyser selskabet i regnskabet. Også her har der været spareprogrammer i gang, og omkostningerne er således knap 28 pct. lavere i år.

APM Shipping Services

I mio. dollar3. kvt 20153. kvt 2014Ændr.
i pct.
Omsætning1.3071.536-15%
Driftsresultat16013419%
Nettoresultat15411929%

Laes mere