Få chauffør på firmabilen og slip for at betale skat

Finte. Smarte forretningsfolk, der kører i dyre biler, kan spare penge hvis de lader sig hente og bringe i firmaets bil i stedet for selv at køre den. Både dem selv og chaufføren kan slippe helt for at betale skat af befordringen, fremgår det af Ligningsvejledningen og et nyt bindende svar.

Virksomhedsejere og andre firmabilsbrugere kan med fordel overveje at gøre hverdagen lidt mere bekvem for dem selv.

Vælger de "minister-modellen" og lader sig befragte til og fra arbejde i egen firmabil, mens de forbereder dagens dont på bagsædet, er der ingen skattepligt.

Skattemæssigt anses kørslen som "firmabetalt transport" og ikke som "fri bil" til fuld rådighed. Det fremgår af Ligningsvejledningen og af et helt nyt bindende svar fra Skat.

- Ordningen er ikke særlig udbredt, men der er uden tvivl flere erhvervsdrivende, som med fordel kunne drage nytte af reglen, siger chefkonsulent Finn Madsen hos revisions- og rådgivningsfirmaet BDO Scanrevision.

I et bindende svar fra 22. december sidste år fik en med-ejer af et I/S således lov at slippe for at betale for befordringen til og fra arbejde, fordi der var ansat en chauffør til at tage sig af kørslen.

Betingelserne for skattefrihed ved brug af firmabils-chauffører er: At den erhvervsdrivende ikke har rådighed over bilen selv, at der laves kørselsregnskab og at chaufføren har det som en fast del af sine arbejdsopgaver af være firmaets chauffør. Endelig må den, der bliver hentet (selvfølgelig) ikke beregne sig befordringsfradrag, som om han kørte i egen bil.

Plaster på såretChauffør-reglerne er fra 1994, og da man senere fjernede beskatningsloftet for firmabiler på 450.000 kr. i 1998, kom de til at udgøre et alternativ for de firmabil-brugere, som kørte i meget dyre biler og derfor pludselig kom til at betale forholdsmæssigt mere i skat af deres firmabil.

Men ikke mange vælger løsningen i dag, siger Finn Mandsen, omend flere forretningsfolk dog er ved at få øjnene op for fordelene.

- Når du bruger chauffør er det jo ligegyldigt, hvor dyr en bil du vælger, påminder han.

Betaler man i forvejen meget i skat, fordi man kører i en dyr firmabil, kan chauffør-løsningen være relevant.

- Man kunne for eksempel ansætte en chauffør som udelukkende står til rådighed og kører firmaets bil, siger Finn Madsen.

Han peger på, at det gælder om at lave en helheds-vurdering af omkostningerne ved henholdsvis fri bil, kørsel i egen bil og firmabil med chauffør.

- Chaufførens løn vil være et vigtigt moment, tilføjer han.

Både Finn Madsen og hans kollega, statsautoriseret revisor Kent Hedegaard fra PriceWaterhouseCoopers, peger på, at man jo desuden kan arbejde, mens man bliver befragtet.

Chaufføren må godt tage bilen med hjem - også uden at betale skat af fri bil - hvis det er hans hovedopgave af transportere personer eller varer/værktøj. I sagen, som Skat tog stilling til for nylig, var chaufføren ansat i firmaet i forvejen og havde andre opgaver.

Derfor skal han betale skat, hvis han tager bilen med hjem mere end 25 gange om året, formanede Skat i det bindende svar. Tidligere har man dog set eksempler på, at myndighederne har set mere lempeligt på det.

I 2002 godkendte Ligningsrådet, at en lærer på en produktionshøjskole kunne tage arbejdsgiverens (højskolens) ni-personersbus med hjem på sin private adresse uden at blive beskattet.