EY sætter alt ind for topposition

EY er klar til at investere, »hvad der skal til« for at sikre sig en topposition på det danske revisionsmarked. Det understreger EY's absolutte topchef, Mark Weinberger, som er i Danmark for at markere, at revisionsfirmaet mener det alvorligt.

Revisionsfirmaet EY's absolutte topchef, administrerende direktør og formand Mark Weinberger, er i Danmark for at cementere EY's seriøse angreb på det danske marked. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det danske marked for revision står midt i det største opbrud nogensinde, og i dag viste EY's absolutte topchef, administrerende direktør og formand Mark Weinberger, sig på dansk grund for at understrege alvoren af EY's frontale angreb på markedet.

Revisionsfirmaet, som hidtil ikke har formået at placere sig blandt de tre største i Danmark, vil udnytte opbruddet på markedet og opkøbet af den danske gren af KPMG til at blive blandt de to største på det danske marked. Og ifølge Mark Weinberger er EY klar til at sende penge til Danmark for at udnytte momentum efter transaktionen.

»Jeg kan bekræfte, at vi vil investere, hvad det end kræver for at være nummer et eller to på markedet her. Det starter med denne transaktion,« siger topchefen.

Et af de konkrete tal, der har været nævnt i medierne i forbindelse med EY's investering i det danske marked, ligger på omkring 1 milliard kroner. Det tal vil Mark Weinberger dog ikke bekræfte, men han understreger, at det danske marked er vigtigt for EY. Dels på grund af de store danske virksomheder med globale operationer, dels på grund af EY's overordnede strategi om at være blandt de to største revisionsfirmaer på alle de markeder, de befinder sig på.

Den position har EY hidtil ikke formået at erobre i Danmark. På omsætning har EY ligget langt bag de førende revisionshuse, Deloitte og PwC, men med sammenlægningen med KPMG, ser Mark Weinberger mulighed for at rykke.

»Det er en god måde at accelerere vores investering i Danmark for at nå den position som nummer et eller to,« siger han.I efteråret besluttede partnerne - med Jesper Koefoed i spidsen - i den danske afdeling af KPMG at forlade KPMG's netværk. I et snuptag fik EY 1.400 nye medarbejdere - og de blev budt varmt velkommen.

Trods den massive udvidelse af medarbejderstaben fortæller Mark Weinberger, at den danske afdeling vil blive udvidet yderligere. På verdensplan er målet at ansætte 60.000 nye medarbejdere i 2014, og Danmark bliver ikke forbigået.

»Vi vil fortsætte med at ansætte - jeg nævnte, vi vil ansætte 60.000 på verdensplan. Det er oveni opkøbet i Danmark, så vi kommer til at ansætte flere folk her. Vi fortsætter med at udvide vores forretning, så det bliver akkumuleret over tid,« siger topchefen.

På en tåget tirsdag er Mark Weinberger i Danmark på et ganske kort visit, hvor kalenderen er fyldt op med møder med udvalgte medier og de vigtigste kunder. I går var topchefen i Frankrig, i aften rejser han til USA, og næste uge går turen atter østpå til Rusland. Det er en travl mand, som sætter tid af til at vise sig i lille Danmark.Men med en overordnet strategi om at være blandt de to største på alle markeder i verden, kan den danske afdeling ikke halte efter, som den hidtil har gjort, mener Mark Weinberger.

»Vi har ikke råd til ikke at være stærke på alle markeder. Danmark er et vigtigt marked,« siger han og pointerer, at EY realistisk set får svært ved at opfylde målet om en top 2 placering på alle markeder.

»Hvis vi er nummer et eller to alle steder i verden, bliver vi nummer et globalt, og det er det, vi skyder efter,« siger Mark Weinberger.

Globalt har EY 175.000 ansatte, mens der i Danmark vil være omkring 2.000 ansatte, når KPMG's folk bliver en del af EY. Det bliver de imidlertid først endeligt, når Konkurrencestyrelsen har behandlet og godkendt transaktionen. 

De to revisionshuse, som EY tager kampen op imod på det danske marked, er Deloitte med en omsætning på 2,3 milliarder kroner og PwC med en omsætning på ca. 1,9 milliarder kroner. Mens Deloitte havde 2.359 ansatte i 2012 havde PwC 1.767 ansatte samme år.