EY optrapper revisorkrig med milliardindsprøjtning

Revisionsfirmaet EY er efter fusion med KPMG ude efter flere markedsandele på det danske marked, og nu bliver den ambition gødet med over 1 milliard kroner.

Jesper Koefoed vendte det internationale KMPG ryggen, da han gik sammen med rivalerne fra EY. Nu ser det ud til, EY vil udnytte momentum til at blive nummer ét i Danmark. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De har hidtil siddet let på det danske marked, men nu ser EY sit snit til at skabe et fundament, som kan give revisionsfirmaet mere tyngde.

Efter fusionen med det danske ben af KPMG er EY med et snuptag umiddelbart blevet det næststørste revisionsselskab i Danmark, og nu skal en medgift på 1 milliard kroner hjælpe EY op som nummer ét.

Det skriver Dagbladet Børsen.




Ifølge avisen vil EY skyde mere end 1,1 milliarder kroner ind i fusionen, og selvom den internationale chef for EY, Mark Otty, ikke vil bekræfte avisens oplysninger, afviser han heller ikke.

»Vi havde udfordringer i Danmark, det ville være skørt ikke at indrømme. Danmark er blandt de eneste lande, hvor EY ikke ligger som et af de meste attraktive arbejdspladser og stærkeste brand. Det er ikke acceptabelt. Vi vil ikke have et svagt led i kæden, og det har Danmark været,« siger han til Børsen.

Efter fusionen mellem den danske KPMG-afdeling og EY er KPMG i fuld gang med at opbygge en ny revisionsforretning i Danmark. Men stramme klausuler på revisionspartnere er en udfordring for reetableringen af et nyt KPMG på det danske marked, og kampen om både partnere og kunder udvikler sig lige nu. 

Med Thomas Hofman-Bang som topchef er KPMG klar til at spendere både penge og tid for at genetablere sig i Danmark, men det lader altså til, at EY ligeledes vil udnytte oprøret på markedet til at erobre markedsandele.

»Det kommer alt sammen til at koste mange penge. Men vi vil være nummer ét på brand og markedsandele, og det er det, som det her handler om,« siger Mark Otty.