»Evner vi ikke at udvikle brandet så ...«

Der er plads til mere end to morgenaviser i Danmark, hvis mediehusene ellers formår at udvikle alt det rundt om papiravisen, mener afgående koncerndirektør i JP/Politikens Hus Torsten Bjerre Rasmussen.

I JP/Politikens Hus er der ligesom i Berlingske Media store forhåbninger til den nye teknologi, fortæller afgående koncerndirektør Torsten Bjerre Rasmussen. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvorfor klarer danske morgenaviser sig så skidt i forhold til det øvrige Norden?

»Vi er begyndt at sælge meget færre aviser med rabat, og det er med til at øge nedgangen i oplaget. Til gengæld giver det et sundere og mere rentabelt oplag. Og så var gratisaviskrigen med til at forstærke den tilbagegang, som de andre så ikke oplevede.«

Er du enig i, at der er en morgenavis for meget på det danske marked?

»Det er op til os selv. Evner vi at udvikle brandet omkring avisen, altså loyalitetsklubber og de digitale medier, tror jeg, der er god mulighed for at opretholde mere end to. Evner vi ikke det, og fortsætter oplagstilbagegangen, så er der på et tidspunkt ikke plads til så mange som nu.«

Evner I det?

»Hvis vi ser på aviser som isoleret produkt, har vi stadig en god printforretning. Jeg ser ingen af vores printudgaver være i fare i mange år endnu. Det har noget at gøre med, at vi virkelig fokuserer på bladsalgsøkonomi og dermed skærer det urentable væk.«

Hvad er jeres strategi i forhold til at imødegå oplagstilbagegangen?

»De digitale medier. Ekstra Bladet er en rigtig god avisforretning, men har sideløbende udviklet digitale aktiviteter rundt om bladet.«

Har I planer om at tage betaling for jeres digitale indhold?

»iPaden har sat gang i hele markedet, hvor alle håber og tror, at det her kunne være et første skridt i retning af at få betaling for indholdet. Det vil vi også gøre forsøg med. Det første positive skridt vil blive taget, når folks betalingsvillighed er ved at være der. Og der har Apple åbnet vejen til folks kreditkort.«