Europas store lande beskyldes for hykleri om VW-skandalen

Storbritannien, Frankrig og Tyskland, der lige nu fra højt plan skoser Volkswagen for manipulation af miljøtest, anklages nu for hyklerisk adfærd. Alle lande har hver især på forskellige finurlige måder lobbyet for at holde fast i forældede testmetoder.

Foto: JULIAN STRATENSCHULTE.
Læs mere
Fold sammen

Storbritannien, Frankrig og Tyskland beskyldes nu af grønne organisationer for at handle direkte hyklerisk i slipstrømmen om Volkswagen-skandalen om snyd med udledningen af udstødningsgasser.

På den ene side kræver de nu tilbundsgående undersøgelser af Volkswagens manipulation med udstødningsgasser i forbindelse med test af biler. Men samtidig viser lækkede dokumenter, som The Guardian har fået fat i, at de selvsamme lande i kulissen har lobbyet i EU-kommissionen for at fastholde forældede testmetoder.

Kun et par måneder før VW-skandalen forleden brød ud, lobbyede de tre store lande på forskellige måder for at videreføre en række smuthuller i den nye miljøtest, der er planlangt som afløsning af den gamle og forældede fra testmetode fra 1970. Den nye test kaldet World Light Vehicles Test Procedure skal erstatte den gamle i 2017.

»Det er uacceptabelt, at regeringer, der med rette kræver en EU-undersøgelse af VWs manipulation med luftforureningsniveauet, samtidig har lobbyet i kulisserne for at fortsætte de forældede testmetoder,« siger Greg Archer, der er chef for grønne biler i den grønne tænketank, Transport and Environment.

Formålet med den nye test af bilers miljøpåvirkning, WLTP, som tages i brug i 2017, har hele tiden været at fjerne de smuthuller, der - også helt uafhængigt af VW-skandalen - har tilladt en usikkerhed i mellem emissionsmålingerne i testcenteret og den i virkelighedens verden. EU-konsulenter har estimeret, at forskellen mellem testene og den virkelige verden kan være op til 20 procent.

Fra Storbritanniens side lobbyede man eksempelvis for, at bilfabrikanterne skulle tillades en vis fleksibilitet - bl.a. at der skulle ske en fuld ekstern opladning af batteriet før testen. Oveni kom en række andre forslag, der alle ville tilgodese bilfabrikanternes muligheder for at optimere sig til gode testresultater.

Tyskland gik skridtet videre og foreslog, at testene skulle foretages på nedadgående testbaner, og samtidig tillade producenterne at erklære den endelige CO2-værdi fire procent lavere end den målte. Frankrig bakkede op om de fleste forslag.

Samlet set ville denne fleksibilitet kunne tillade, at der bliver udledt 14 procent mere CO2 en EU-grænsen ifølge en analyse fra tænketanken Transport and Environment.

Medlem af det britiske parlament for Labour og formand for environmental audit committee, Huw Irranca-Davies, tager stærk afstand til regeringernes metode.

»I betragtning af, at Storbritannien kæmper for at nedbringe kulstof emissioner og andre skadelige stoffer fra køretøjer, er det yderst bekymrende, at den britiskeregeringen synes bidrage til at udvande EUs nye testmetoder,« siger han til The Guardian