Europa presset i kampen om piloter

Over de næste 20 år forventes en efterspørgsel på en halv million piloter på verdensplan. Med et a­sia­tisk marked i voldsom vækst får europæiske luftfartsselskaber hård konkurrence i kampen om de bedste piloter.

Lucas Leander på 25 år går på pilot uddannelsen hos Center Air Pilot Academy i Roskilde Lufthavn. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe

Der bliver rift om de personer, der kan håndtere en flyvemaskine, og den voldsomme vækst i Asien lægger pres på europæiske luftfartsselskaber. Ifølge en prognose fra den amerikanske flyproducent Boeing bliver der på verdensplan brug for 558.000 nye piloter over de næste 20 år.

Asien og stillehavsområdet alene får ifølge prognosen brug for 226.000 piloter, mens Europa står til at mangle 95.000 nye piloter. Kampen om piloterne tager dermed til, og det mærker man allerede hos det norske flyselskab Norwegian.

»Vi konkurrerer med Asien, hvor de ekspanderer helt voldsomt, og de kan slet ikke skaffe kaptajner nok. Specielt i Kina tilbyder man ekstremt høje lønninger for at lokke folk derud,« siger chefpilot hos Norwegian Jan Jan Herlev Christoffersen, som også står for rekruttering af nye piloter i selskabet.

Tallene fra Boeing er baseret på væksten i den samlede globale flyflåde. På årsbasis svarer det til, at der skal rekrutteres 28.000 nye piloter til den globale luftfartsindustri. Det er som sådan ikke nyt, at luftfarts­branchen vokser, men historisk har forskellige begivenheder som terrorangrebet i New York i 2001, SARS-krisen i 2003 og den globale finanskrise i 2008 sat væksten og efterspørgslen på piloter på standby. Nu peger flere i branchen dog på, at behovet for piloter kommer til at vokse så meget, at det bliver et reelt problem i branchen.

Ifølge Anna Kjær Thorsøe, der er daglig leder og chefinstruktør på Center Air Pilot Academy i Roskilde Lufthavn, er det ikke svært at få øje på den forestående udfordring.

»Vi er alle sammen begyndt at flyve mere, men kan man få piloterne til det? Nej, det kan man ikke. Det er et tohovedet monster,« siger Anne Kjær Thorsøe, som mener, at branchen er på bagkant i forhold til de udfordringer, der kommer.

Både SAS og Norwegian står til at ansætte nye piloter. Mens SAS har annonceret, at der aktuelt er brug for 20 nye medarbejdere til cockpittet, skal Norwegian med over 200 fly i bestilling have ansat 250 piloter alene over det næste år.

Mens Asien og stillehavsområdet sammen med Europa forventeligt står med den største efterspørgsel på piloter, vil den samme tendens vise sig i verdens øvrige regioner. Mens Nordamerika og Latinamerika tilsammen står til at mangle 142.000 piloter over de næste 20 år, vil mellemøstlige selskaber mangle 60.000 piloter.