EU vil sprede musik og standse pirater

De 27 EU-lande skal have fælles regler, mener Kommissionen, der vil tilpasse lovgivningen for ophavsret til den digitale æra.

Syv ud af 10 danskere ser ikke de store moralske skrupler i at piratkopiere film og musik til eget brug. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jørgen Jessen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Internetudbyderne skal være frontkæmperne mod den omsiggribende piratkopiering via Internet.

Det siger EU-Kommissionen i et nyt udspil, som skal ensarte ophavsretsreglerne i de 27 medlemslande og skabe større vækst i den digitale økonomi. Der skal slåes ned på piratopiering, det skal gøres lettere at håndtere styringen af musikrettigheder på tværs af grænserne, og varemærkereglerne skal moderniseres, lyder udmeldingen.

»De nye regler skal ramme den rette balance mellem at fremelske frembringelse og fornyelse, delvis ved at sikre vederlag og investeringer for skaberne, og på den anden side sikre den størst mulige adgang til varer og tjenester, som er beskyttet af reglerne,« hedder det i Kommissionens oplæg, som EUs kommissær for det indre marked, franskmanden Michel Barnier, fremlagde tirsdag.

Kommissionen hæfter sig ved, at der i dag sælges fire gange så megen digital musik i USA som i EU på grund af uens regler i de 27 EU-lande.

Piratkopieringen skal bekæmpes ved kilden, altså hos dem, der sælger internetforbindelsen, lyder oplægget. I Danmark er der fortsat voldsom uenighed om samme emne, som Kulturministeriet er ankermand på. Internetudbyderne med teleselskaberne i spidsen vil ikke være politimænd, men da de har kundernes navne og adresser, har de indvilliget i at sende breve ud, som film- og musikbranchens organisationer skriver til dem, der opdages i at hente piratkopieret materiale fra nettet. Men teleselskaberne vil ikke betale for at sende brevene ud; det må branchen gøre. Og dermed er sagen strandet.

EU ønsker fælles regler for, hvordan betaling for ophavsret, som udbetales til kunstnere og musikselskaber, sker. Musikken skal gøres tilgængelig i mange lande og ikke begrænses af nationale forskelle. I andet halvår af 2011 vil EU også interessere sig for audiovisuelle værker, altså film.

Kommissionen vil også udpege en slags ombudsmand, som skal tage sig af ophavsretsafgifter på elektronisk udstyr som MP3-afspillere, printere og de dyrere mobiltelefoner. Det går både på, hvad der er omfattet af afgifterne, og hvad afgifterne faktisk er på tværs af EU-landene - noget, der har været forsøgt før men hidtil er strandet. Senere i år vil Kommissionen fremlægge forslag til, hvordan varemærkebeskyttelsessystemet kan ensartes og »tilpasses internetæraen«, ensarte patentlovgivningen og komme med klarere regler for, hvornår et produkt kan opnå geografisk eneret, som når champagnen skal stamme fra et særligt område i Frankrig, fetaosten fra Grækenland o.s.v., uden at andre kan tilbyde tilsvarende produkter under samme betegnelse.

Endelig skal såkaldt »forældreløse« værker, hvis ophavsmænd ikke lige lader sig finde, selv om de stadig er omfattet af ophavsretten, kunne udnyttes. Det handler om f.eks. bøger, avis- og magasinartikler, som dermed kan indgå i »digitale biblioteker«, som det hedder.

Borgerrettighedsgrupper og forbrugerorganisationer har kritiseret den nye strategi og det stærke fokus på overtrædelser af ophavsretten.