EU vedtager arbejdstidskontrol af vognmænd

Europa-Parlamentet forkastede et forslag fra Kommissionen om at udelade selvstændige chauffører fra arbejdstidsdirektivet.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De selvkørende vognmænds arbejdstid skal reguleres og kontrolleres, som om de var ansatte.

Det er resultatet af afstemningen i dag i i Europa-Parlamentet, der endte med en sejr til socialisterne. Dagens afstemning betyder, at selvstændige chauffører fra dags dato er omfattet af arbejdstidsreglerne.

De selvkørende vognmænd kan nu vente øget bureaukrati og dyneløfteri, mener DTL, Dansk Transport og Logistik, der har kæmpet sagen i flere år fra sit EU-kontor i Bruxelles.

- De skal skabe mest mulig fleksibilitet, mindst muligt besvær for de selvkørende og mindst mulig økonomisk belastning både for de selvkørende og for det danske samfund, der nu skal ansætte mennesker til et kontrolapparat på området, siger DTL’s EU-chef, Søren Hyldstrup Larsen.

DTL vil nu sammen med sit netværk for selvkørende gå i dialog med de danske myndigheder for at finde en måde at anvende reglerne på.

Chaufførers køretid er dækket af omfattende arbejdstidsregler, men dagens afstemning betyder at selvstændiges øvrige arbejdstid også vil blive genstand for kontrol. Venstres transportordfører i Europa-Parlamentet, Anne E. Jensen, kalder udfaldet af dagens afstemning for ulykkeligt.

- Det er helt ny praksis at regulere selvstændiges arbejdstid, og det er en meget uheldig vej at gå. Det er netop ved en flittig og innovativ indsats, at en iværksætter kan tage kampen op mod mere etablerede aktører på markedet. Det er dybt beklageligt, at vi i en tid med økonomisk krise, vælger at gøre livet surt for de personer, der skaber vækst og beskæftigelse, siger Anne E. Jensen.

Rød og grøn afvisning

Afvisningen af forslaget blev især båret igennem af Socialdemokraterne og De Grønne. Her var argumentet, at trafiksikkerheden ville komme i fare, men det mener Anne E. Jensen ikke.

- Alle chauffører er omfattet af køre/hviletidsreguleringerne, så selvstændige vil ikke komme til at bruge et minut mindre bag rattet, som følge af denne afstemning. Der er tale om regulering for reguleringens skyld, og det er formynderi af værste skuffe, siger Anne E. Jensen.

Søren Hyldstrup Larsen ærgrer sig over resultatet af afstemningen, der hverken gavner færdselssikkerheden eller den sociale sikkerhed.

- DTL og vores netværk af selvkørende har arbejdet hårdt for, at vi skulle få et andet resultat. Og vi fastholder, at dagens resultat hverken vil forbedre færdselssikkerheden eller den sociale sikkerhed i Danmark. Vi vil derfor også fortsætte kampen med håb om, at vi engang i fremtiden kan ændre disse regler igen, så der kommer fornuft – og ikke kun unødig bureaukrati – ind i de selvstændiges hverdag igen, siger Søren Hyldstrup Larsen.