EU-udvidelse er guld værd for danske fødevarevirksomheder

For tre år siden fik EU ti nye medlemslande, og det været en ubetinget succes for især danske fødevarevirksomheder. Eksporten er mere end fordoblet fra én milliard kroner til 2,5 milliarder kroner, og pilen peger opad i mange år frem.

De nye medlemslande i EU har den højeste vækst i den økonomiske udvikling i Europa, og den danske svineeksport har vundet et godt fodfæste på netop de markeder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger
Det var en stolt Anders Fogh Rasmussen, der på EU-topmødet i København i december 2002 meddelte, at de 15 »gamle« medlemslande var blevet enige om en udvidelse, der gjorde den europæiske familie 10 lande større. Flere virksomheder frygtede imidlertid at blive udkonkurreret af konkurrenter fra de nye medlemslande, der var i stand til at producere til langt lavere omkostninger i forhold til danske virksomheder. Ligesom mange danskere og fagforeninger var bange for, at Danmark ville blive oversvømmet af billig, udenlandsk arbejdskraft.

Her tre år senere viser det sig, at det er gået lige modsat. Danske virksomheder har haft stor gavn af øst-udvidelsen. Den samlede danske eksport til de nye medlemslande er siden optagelsen steget fra 16 til 27 milliarder kroner – en stigning på ca. 70 procent. Især fødevareerhvervet har formået at afsætte flere varer på de nye markeder.

»Eksporten er steget fra én milliard kroner til 2,5 milliarder kroner. Altså mere end en fordobling på tre år. Det er faktisk ret flot og er udtryk for, at danske landbrugs- og fødevareprodukter ikke bare er konkurrencedygtige på pris, men også kvalitet,« siger Landbrugsraadets cheføkonom, Leif Nielsen. Og alt tyder på, at eksporteventyret fortsætter. »Det er netop i de nye medlemslande, vi ser den højeste vækst i den økonomiske udvikling i Europa. Derfor er der et større vækstpotentiale her end i andre europæiske lande, og det er fantastisk, at vi har fået så godt fodfæste netop her. Det lover godt også for fremtiden,« siger Leif Nielsen.

Forskning giver vækst
:Det er især eksporten til Polen, der har fået direktørerne i danske fødevarevirksomheder til at smile bredt og se konjunkturerne af et sandt eksporteventyr for sig. Fødevareeksporten nærmer sig 1,5 milliarder kroner og udgør nu 13 procent af den samlede, danske eksport til Polen på 11 milliarder kroner.

En stor del af de fødevarer, Danmark eksporterer, er såkaldte højværdifødevarer, der giver en større fortjeneste end gennemsnitsfødevaren. Mange udenlandske virksomheder er naturligvis interesserede i at få større del i dette lukrative marked, og Danmark er derfor nødt til at satse benhårdt på forskning, hvis vi vil bevare de høje vækstrater.

»Allerede i dag bruger vi store summer på forskning. Faktisk har Danmarks fødevareindustri det næsthøjeste omkostningsniveau til forskning og udvikling i verden. Og det er nødvendigt, hvis vi fortsat skal være et skridt eller to foran andre lande,« siger Landbrugsraadets cheføkonom. Samtidig er det altafgørende at danske fødevarevirksomheder fortsat har adgang til østeuropæisk arbejdskraft

»Man kan sige, at mange af de varer, som vi med succes har eksporteret til de nye medlemslande, slet ikke ville være produceret, hvis ikke vi havde kunnet låne arbejdskraft i de selv samme lande. Ved at importere arbejdskraft har vi bevaret produktion i Danmark, som ellers var rykket til udlandet,« siger Leif Nielsen og kalder udvidelsen for en winwin-situation for alle parter.