EU skal bruge længere tid på "Telianor"-fusion

EU skal bruge længere tid til at granske den planlagte fusion mellem Teliasonera og Telenors danske forretninger.

Hilde Tonne (til højre), som lige nu sidder i koncerndirektionen for Telenor, bliver fra 1. august administrerende direktør for det fusionerede Telia/Telenor i Danmark. Søren Abildgaard (i midten), som lige nu er Telia Danmarks administrerende direktør, bliver hendes næstkommanderende. I baggrunden Telenors europadirektør, Kjell-Morten Johnsen. Foto: Nikolai Linares Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares

Deadline for en beslutning er skubbet ti arbejdsdage til den 16. september. Det bekræfter en talsmand for konkurrence i EU-Kommissionen i en mail til Ritzau Finans.

Det er anden gang, at afgørelsen bliver udsat. Den oprindelige deadline hed 19. august, men det blev i første omgang forlænget til 2. september, hvilket altså nu er blevet skudt endnu en gang. EU-Kommissionen har ikke nogen kommentarer til, hvorfor der skal bruges længere tid på at se på fusionen.

Teliasonera og Telenor, der har base i henholdsvis Sverige og Norge, annoncerede fusionsplanerne i Danmark i december 2014. De vil slå pjalterne sammen, fordi det danske marked igennem flere år har været præget af intens konkurrence, hvilket har gjort det sværere og sværere for teleselskaberne at tjene penge nok til at tilfredsstille ejerne. "Telianor" regner med at kunne spare 800 mio. kr. om året ved at slå sig sammen.

EU-Kommissionens konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, har dog siden fusionen ved flere lejligheder udtrykt bekymring omkring en spiller mindre på markedet. Hun har blandt andet sagt, at hun frygter højere priser og mindre innovation fra selskabernes side.

Det samme har teleselskabet 3, der bliver den klart mindste spiller på det danske marked, såfremt fusionen glider igennem. Selskabet har krævet, at det skal kompenseres i forbindelse med fusionen, fordi selskabet ellers mener at blive klemt af de to tilbageværende spillere, TDC og Telenor-Telia, der sammen kommer til at sidde på omkring 80 pct. af markedet.