EU-regler tvinger kundeklubber til bedre persondatabeskyttelse

Nye EU-regler kræver, at de værdifulde kundeklubber beskytter medlemmernes persondata bedre.

Foto: Johan Gadegaard. Coop  har 1,4 millioner medlemmer i deres kundeklub. De skal ifølge de nye regler optimere databeskyttelsen blandt andet med hjælp fra en data protection officer.
Læs mere
Fold sammen

Bonuspointshops, målrettede tilbud og særlige aftenarrangementer er tre ting, man kan drage fordel af ved at melde sig ind i en kundeklub. Prisen? Gratis hvis altså ikke, du tillægger dine personlige oplysninger en særlig stor værdi. Nu vil EU erstatte det kludetæppe af persondataregler, som findes over hele Europa med klare retningslinjer for, hvordan kundeklubberne beskytter det indsamlede persondata, skriver Børsen onsdag.

En virksomhed vil modtage en bødestraf på 2 procent af den årlige globale omsætning, hvis de overtræder de kommende regler, som træder i kraft i 2018. Dog med et maksimum på 100 millioner euro. En virksomhed som Imerco vil for eksempel kunne modtage en bøde på 30 millioner kroner.

En af kravene fra EU er, at det skal være helt klart for forbrugerne, at de giver deres samtykke til at dele deres personlige oplysninger med virksomhederne, når de melder sig ind i en kundeklub. EU understreger, at virksomhederne ikke må gemme data fra folk, som i årevis ikke har brugt deres kundekort.

»Hvis den fortolkes meget striks, bliver konsekvensen, at nu skal alle loyalitetsprogrammer løbende ud og genindhente permission. Det vil vlre en kæmpe omkostning oven i, at det i forvejen koster penge at rekruttere medlemmer til den type programmer,« siger adm. direktør i Kaplan, Nikolaj Nørgaard, som rådgiver om loyalitetsprogrammer.

Han lægger vægt på, at der hver gang virksomhederne skal indhente tilladelse vil være nogen, som falder fra. Det kan blive problematisk for virksomhederne, fordi kundeklubberne har en kæmpe værdi.

Virksomheder af en vis størrelse vil skulle udpege en data protection officer, som varetager datasikkerheden. Til gengæld kan forbrugerne glæde sig over, at deres personfølsomme data vil blive beskyttet bedre af kommercielle firmaer over hele Europa.