EU-polemik gav vild vækst til lakridspiber

Sidste års rygter om et EU-forbud mod lakridspiber gav den populære pibe det bedste år nogensinde med en omsætningsvækst på 53 procent. Der er dog stadig minus på Cloetta Danmarks bundlinje.

Der kom gang i salget af lakridspiber, da rygterne om EU-forbud skabte heftig debat blandt danskerne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Morten Stricker
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det var helt sikkert ikke forventet, at rygterne om et EU-forbud mod lakridspiber ville skabe så heftig og hidsig debat i den brede, danske offentlighed. Men det gjorde de ikke desto mindre, og nu melder selskabet bag lakridspiben, at virakken gav det bedste salgsår nogensinde for lakridspiberne.

Det er Cloetta, der står bag Skipperpiben, og herfra meldes om en omsætningsvækst på 53 procent på lakridspiberne. Der blev solgt mere end 18 millioner piber på 12 måneder, fortæller Cloetta.

Cloetta skriver i en pressemeddelelse, at man »med en vis forbløffelse« har hilst den folkelige opbakning til lakridspiben velkommen.

»Det seneste år har vi set en positiv udvikling inden for flere af vores brands, som især skyldes den store opbakning til Skipperpiben tilbage i august sidste år,« siger Heidi Teschemacher, marketingchef i Cloetta Danmark.

Hun lægger ikke skjul på, at den store opmærksomhed, som den søde lakridspibe med lyserødt krymmel har fået, giver anledning til at markedsføre Cloettas mindre kendte produkter.

»Når vi hos Cloetta mærker, at forbrugerne holder af Skipperpiben, så skaber det stolthed i hele organisationen. Vi har grebet muligheden for at komme ud blandt forbrugerne og møde dem der, hvor de er for eksempel på festivaler, i butikker og senest på Zulu Sommerbio,« udtaler marketingchefen. 

De mange solgte lakridspiber har været med til at sikre Cloetta Danmark en omsætningsvækst på 13 procent i første halvår af 2014. 

Fremgangen er tiltrængt for virksomheden, som i det senest offentliggjorte regnskab leverede et skuffende resultat. Resultatopgørelsen for 2013/2014 viste et underskud på 9,3 millioner kroner mod 26,7 millioner kroner året før.

»På trods af en resultatforbedring er årets resultat ikke tilfredsstillende, og hovedårsagen er, at omsætningen ikke nåede det forventede niveau,« skriver Cloetta Danmark i årsregnskabet.

Omsætningen lå for året på 186 millioner kroner mod knap 178 millioner kroner året før.

Selskabet meddeler i øvrigt, at der er foretaget en gældseftergivelse for at retablere selskabets egenkapital til knap 30 millioner kroner.

Også i det svenske moderselskab er der bedring - men stadig minus på bundlinjen. Her lød resultatet efter årets første seks måneder på et underskud på 3 millioner kroner mod et underskud på 8 millioner kroner i samme periode året før.