EU-dom åbner for erstatning til danske flypassagerer

Hvis et fly er forsinket eller aflyst på grund af tekniske fejl, skal passagererne have erstatning. Det har EU-domstolen slået fast torsdag. Dommen baner vej for erstatning til tusindvis af danskere.

Foto: Jens Nørgaard Larsen.
Læs mere
Fold sammen

Dit fly er forsinket, fordi der er en »teknisk fejl«. Nogle gange slipper du med et par timers ventetid. Andre gange bliver flyet aflyst.

Som passager kan du ikke gøre så meget andet end at vente og håbe på det bedste.

Men det kan muligvis være slut nu. Den Europæiske Unions Domstol har torsdag slået fast, at hvis et fly er aflyst eller forsinket på grund af tekniske fejl, skal passagererne have erstatning.

»Dommen siger, at selv hvis en flyafgang aflyses eller forsinkes på grund af uforudsete tekniske fejl, så har flyselskabet pligt til at betale kompensation til passagererne. Denne her sag får stor betydning for de 450.000 passagerer, der hvert år bliver forsinkede i Danmark,« siger Johan Fugman, direktør ved Flyforsinkelse.dk, et privat selskab, der har specialiseret sig i at yde juridisk hjælp til passagerer i stridigheder med flyselskaber.

EU-lovgivning har hidtil sikret, at passagerer kan få erstatning, hvis flyet er forsinket, med mindre der er tale om »særlige usædvanlige omstændigheder«.

Flyselskaberne har tidligere ment, at uforudsete tekniske fejl er »usædvanlige omstændigheder«, og derfor har de undladt at betale kompensation. Men det skal de altså, fastslår EU-domstolen.

Ifølge Johan Fugman kører der fire næsten identiske sager i Højesteret i Danmark, hvor flyforsinkelserne drejede sig om tekniske fejl. Falder de afgørelser ud til fordel for passagererne, vil det danne præcedens i lignende sager.

»Dommen betyder, at flyselskaberne ikke kan undslå sig mere. Tekniske fejl kan aldrig være »særlige usædvanlige omstændigheder«. Det er slået fast nu. Med denne her afgørelse fra EU kan jeg ikke forestille mig, at Højesteret kan komme frem til andet, end at passagererne skal have kompensation,« siger Johan Fugman.

Ifølge Flyforsinkelser.dk skyldes omkring 80 procent af alle aflysninger og forsinkelser tekniske fejl, og derfor kan torsdagens dom bane vejen for erstatning til 450.000 danske flypassagerer, der årligt rammes af forsinkelser og aflysninger.

Hos SAS tager man dog den nye EU-dom med ophøjet ro.

»Området er selvfølgelig noget, vi forholder os til ofte. Vores umiddelbare reaktion er, at den nye dom ikke ser ud til at ændre praksis i Danmark lige foreløbig. Der er i øjeblikket nogle sager, der kører i det danske retssystem, hvor vi afventer afgørelsen i forhold til praksis herhjemme,« siger kommunikationschef Trine Kromann.

»Vi skal vejlede vores kunder, hvis vi kommer til at udsætte dem for forsinkelser. Der skal de selvfølgelig kontakte os først. Hvis de føler, at vi ikke lytter ordentligt, så er skal de gå til Trafikstyrelsen. Så håndterer de sagen på vegne af kunderne. Det har vi rigtig gode erfaringer med, hvis det kommer dertil, at vi er uenige,« understreger hun.

Mere begejstret er Johan Fugman. Han mener, at man en gang for alle har fastsat rammerne for, hvornår flypassagerer er berettiget til kompensation.

»Det er en kæmpe sejr for alle flypassagerer i Europa,« siger han.