EU angriber tysk mindsteløn for truckere

Ny tysk lov betyder, at alle lastbilchauffører, der kører gennem Tyskland skal tjene tysk mindsteløn. Det er i strid med reglerne for EUs indre marked, mener EU-Kommissionen, efter den har været i tvivl i måneder.

Foto: MARCIN BIELECKI. Polske chauffører har protesteret over de tyske lønkrav, siden de blev indført ved årsskiftet. Foto: Marcin Bielecki, Scanpix/Reuters
Læs mere
Fold sammen

Kan Tyskland kræve, at alle lastbilchauffører, der kører gennem landet, skal tjene mindsteløn?

Nej, mener EU-Kommissionen, som tirsdag har meddelt, at de tyske myndigheder bryder reglerne for EUs indre marked, når de kræver, at udenlandske chauffører, der kører gennem Tyskland, skal betales mindsteløn.

Sagen har været et varmt emne i EU siden Tyskland 1. januar indførte en mindsteløn på 63 kroner i timen for alle, som kører med erhverv som formål i landet. Kravet gælder for de timer en lastbilchauffør befinder sig inden for Tysklands grænser, selvom turen eksempelvis går fra Polen til Spanien.

En timeløn på 63 kroner lyder måske ikke af meget, men det var nok til at få vognmænd i især Polen og de baltiske lande oppe i det røde felt. Det er nemlig dem, der skal betale bøder på op til 225,000 kroner, hvis en chauffør bliver stoppet i Tyskland uden at leve op til de nye lønkrav. En polsk chauffør tjener typisk kun halvdelen af den tyske mindsteløn.

I Polen nåede striden højeste niveau, da premierminister Ewa Kopasz ringede til sin tyske kollega Angela Merkel, og gjorde det klart, at de nye tyske regler udgør en stor trussel for den polske økonomi.

Parlamentsmedlemer fra en lang række primært østeuropæiske lande krævede, at EU-Kommissionen straks skulle gribe ind over for tyskerne. Dengang sagde transportkommissæren Violeta Bulc, at Tyskland naturligvis skulle overholde EU-lovene. Problemet var blot, at problemstillingen var helt ny, og Kommissionen endnu ikke vidste, hvordan loven skulle fortolkes i denne sammenhæng.

Det ved EU-Kommissionen i dag.

Kommissionen vurderer, at kravet om mindsteløn for alle chauffører, som placerer hjulene inden for tysk territorium er en begrænsning for den frie bevægelse og dermed i strid med EU's regler om et åbent indre marked.

Nu har de tyske myndigheder to måneder til at svare EU-Kommissionen på, hvordan man har tænkt sig at udbedre problemet.