Etablerede spillere tager Tivolis krydstogt-entré med ro

Med Tivolis samarbejde med Disney Cruises bevæger den ikoniske danske forlystelsesvirksomhed sig ind på markedet for krydstogtturister. De etablerede bureauer i branchen tager dog situationen relativt afslappet.

Tivoli vil begynde at arrangere ophold for krydstogtgæster i København. Første kunde bliver Disney Cruises, hvor deltagerne får lov at følge i Walt Disneys fodspor. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

Et krydstogtskib prydet af Micky Mouse-silhuetter indsejlede i dag på Københavns Nordhavn. Sammen med det ankom ikke bare passagerne på den første af sommerens syv Disney Cruises, men også danske Tivolis helt nye markedsområde.

Virksomheden bag den gamle forlystelsespark er nemlig af Disney blevet bedt om at agere lokal DMC - Destination Management Company. Eller med andre ord logistisk og oplevelsesmæssig arrangør for cruiserens 400 passagerer. En opgave der kan udvikle sig til en helt ny gren af Tivolis virksomhed, som allerede tæller underholdning, bespisning og hoteldrift.

Det københavnske forlystelsesikons entré på scenen, får dog ikke de etablerede DMC-bureauer til at ryste voldsomt i bukserne.

"Jeg er sådan set positiv over for almindelige markeds- og konkurrencevilkår. Hvis Tivoli får direkte henvendelser fra kunderne, giver det jo god mening, at de tilbyder deres produkter og service," siger Søren Damstrup, nordisk leder hos Kuoni Destination Management.

For ham og de andre bureauer er Tivoli allerede en vigtig samarbejdspartner, og efterhånden som Tivolis sæsonperiode er udvidet, er aftalerne det også. Skulle der være problemer ved Tivolis nye satsning, er det derfor umiddelbart her, de findes.

"Det kan være et dilemma og skabe gnidninger, når en samarbejdspartner også bliver en konkurrent. Det har vi tidligere set med Bella Center. Så hvis Tivoli mere proaktivt går ind og opsøger DMC-opgaver, kan vi da godt blive nervøse for, om de hellere vil have "fingrene i vores kunder" end at samarbejde med os som partnere," siger Søren Damstrup.

Pres på markedet

Også hos DMC-bureauet BDP har Tivolis indsats indledningsvis vakt opmærksomhed og en smule overraskelse. Men lederen for krydstogtafdelingen, Charlotte Raun, tror fortsat, at det for begge virksomheder betyder mest at samarbejde om at give gæsterne de bedst mulige oplevelser.

"Jeg tror ikke, Tivoli er ude på at tage forretning fra os. De er nok mest interesseret i at lave de fedeste ture, hvor de selv er involveret. Og hvis de alligevel vil lave deres eget bureau, tror jeg de får svært ved det", siger hun og uddyber:

"Det er en anden branche og et marked, man skal have været på i mange år. Rederierne er meget omhyggelige med at vælge virksomheder, som har de rigtige referencer. Det har Tivoli ikke endnu. Og mange andre bureauer før dem er på samme måde startet op, men lukket relativt tidligt igen."

Skulle Tivoli alligevel få fodfæste med tiden, er det dog på et marked, hvor der ifølge Charlotte Raun principielt godt kan være plads til en ekstra spiller.

Selv om antallet af krydstogtskibe og -passagerer er faldet de seneste år, peger tendensen nemlig på, at branchen igen er på vej op. Ifølge Charlotte Raun bygger rederierne nye skibe på livet løs, og hun forventer derfor arbejde til mange mennesker i årene fremover. Samtidig  understreger hun dog, at jobbet som operatør ikke er nemt.

"Der er mange mennesker i spil hele tiden. Meget logistik og sidstehåndsarbejde. Det går stærkt, og man skal være lidt ydmyg omkring det. Når passagerne kommer, så kommer de, og så vælter de ud," siger hun med et grin.

En anden udfordring for nye bureauer er, at de største rederier opkøber de mindre og ofte vælger én samlet operatør i et land. Dermed kan der være masser af arbejde, men til en relativt lille flok bureauer. Noget som Søren Damstrup fra Kuoni Destination Management nikker genkendende til.

"Det er et presset marked forstået på den måde, at rederierne også er begyndt at presse operatørerne på prisen. Det vil sige, der er ret hård konkurrence i forvejen," siger han.