Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Han siger selv, at han hellere vil stå i køkkenet med sine medarbejdere end at sidde på kontoret og lave »alt det kedelige arbejde«.
Og det virker, som om den amerikanske direktør for burgerkæden Hwy 55, Kenney Moore, taler sandt. I hvert fald er han travlt optaget bag disken, da Berlingske Business besøger kædens nyåbnede restaurant på Københavns Hovedbanegård. I stedet byder selskabets danske direktør, Jens Due, velkommen sammen med den amerikanske ejers 25-årige søn, der skal overtage forretningen, når far går på pension.
Restauranten på Hovedbanegården ligner en typisk lyserød amerikaner-diner, og mens de sminkede servitricer i lyserøde poloer serverer store burgere, brager 1950er-musikken ud af højtalerne i loftet. Mens atmosfæren er kendetegnende for burgerkædens ånd, er den københavnske Hwy 55 den første af sin slags, fordi det er en såkaldt express-restaurant. Det betyder, at folk på farten kan komme ind og få en burger, inden de skal nå deres tog. Til sammenligning er der i burgerkædens godt 100 andre restauranter fuld betjening ved bordene. Og netop denne service var det, som fangede forretningsmanden Jens Dues interesse.
Det gode partnerskab
Efter at have arbejdet i mange forskellige brancher besluttede Jens Due sig en dag for at forfølge drømmen om at stå i spidsen for en restaurant, som konceptmæssigt lagde sig midt imellem de billige fastfoodkæder som McDonald’s eller Burger King og Jensens Bøfhus. Et sted, hvor kvaliteten er høj og prisen lav. Da han fandt frem til Hwy 55 via en simpel Google-søgning, var han solgt. Primært fordi kædens koncept matchede hans drøm, men også på grund af virksomhedens karismatiske grundlægger, Kenney Moore.
For Moore stod for nøjagtig den måde at drive virksomhed på, som Jens Due selv gjorde. Mantraet lyder: hvis du behandler dine medarbejdere ordentligt, skal pengene nok komme af sig selv.
Og pengene er i den grad kommet. Kenney Moore startede Hwy 55 i den amerikanske delstat North Carolina i 1991 med 500 dollar på lommen, og siden har kæden spredt sig over størstedelen af det sydøstlige USA, til Abu Dhabi og nu også til Danmark.
Ulogisk at udvide til Danmark
Med høje lønninger og det høje skattetryk i Danmark virker udvidelsen til Skandinavien dog ikke umiddelbart logisk for burgerdirektøren, der på trods af sit humanistiske mantra også er optaget af at tjene penge. Men ifølge ham selv handler udvidelsen ikke så meget om geografi, som det handler om, at Kenney Moore ganske simpelt fandt den helt rigtige forretningspartner, da han mødte Jens Due.
»Hvis Jens ikke var Jens, havde vi ikke valgt Danmark,« lyder den kontante udmelding således fra burgerkædens stifter.
Mens partnerskabet derfor ser ud til at være det perfekte match mellem den danske og den amerikanske direktør, har Kenney Moore dog også en bagtanke med udvidelsen til det danske burgermarked. Når Jens Due forsøger sig med nye tiltag i de to danske restauranter, kigger Kenney Moore ham nemlig over skulderen for at se, om danskerens ideer kan fungere i restauranterne på den anden side af Atlanten.
Og så længe Jens Due fungerer som selskabets testkanin, har hans amerikanske partner således også mere tid til at stå ved grillen og vende bøffer i sine utallige 1950er-inspirerede spisesteder.
TV: Det vil burgerkæden HMY55