Et langt tilløb

Efter fire års tilløb går byggeriet af Esbjerg-centret Broen endelig i gang – til glæde for projektudvikleren TK Development og den nye storinvestor, finske CapMan.

TK Development topchef Frede Clausen og fra CapMan Torsten Bjerregaard mødes i TK Development på Islands Brygge onsdag den 20. maj 2015. Til venstre Frede Clausen fra TK Development. Til højre Torsten Bjerregaard fra CapMan. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Løvgreen Bojesen

Tirsdag eftermiddag tog borgmester Johnny Søtrup (V) første spadestik til Esbjergs kommende bycenter, Broen, med ca. 70 butikker, 700 P-pladser og en anslået projektværdi på 700-800 mio. kr. Men byggeriet skulle forlængst have været i gang.

»Vi begyndte vel med planerne for fire år siden og måtte stoppe to gange,« fortæller Frede Clausen, administrerende direktør i det børsnoterede TK Development, som står bag adskillige butikscentre og mange andre byggerier over det ganske land.

Selskabet blev oprindeligt grundlagt af den nu afdøde ejendomsmatador Thorkild Kristensen i Aalborg, og var i årene 2006-2007 flere milliarder værd. På kort tid ændrede finanskrisen medvind til strid modvind, ja, TK har nærmest befundet sig i en overlevelseskamp med tårnhøj gæld og strandede projekter.

Broen-projektet kom på bøgerne flere år inde i krisen, og det var svært at finde en investor. Senere viste det sig, at byggeriet efter nye EU-regler fordrede en langvarig, teknisk såkaldt CSM-undersøgelse, fordi centret skal bygges over en lille banestrækning med enkelte godsvogne ned til Esbjerg Havn.

Men i marts trådte den finske kapitalforvalter CapMan ind som investor, og for få uger siden kom CSM-godkendelsen endelig. Det betød, at CapMans købsforbehold blev erstattet af en check, og at borgmesteren kunne stikke spaden i jorden.
De knap 30.000 kvm. (plus P-arealer) skal bygges af jyske KPC, og butikkerne kan stå klar med åbningstilbud i foråret 2017.

Ifølge Frede Clausen er foreløbig omkring 62 pct. af butiksarealet lejet ud. Kvickly, H&M og Bahne med interiør og modetøj bliver ankerbutikkerne, der for alvor skal trække kunder til. Blandt de øvrige lejere er kæder som Imerco, Skoringen, Sportmaster, Companys og Hunkemüller.

»Vi forventer fuldt hus ved åbningen, og vi lå på 70 pct., da vi måtte udskyde byggestarten. Nogle af de mindre butikker kan ikke binde sig flere år frem og sprang fra, men kommer formentlig tilbage,« vurderer Frede Clausen.

Han og TK Development gik ind i projektet, fordi Esbjerg inklusive opland har 220.000-240.000 indbyggere med langt til nærmeste større center i Kolding.

»Esbjerg har haft et hul i markedet, og Broen bliver et bycenter tæt på gågaden, station og busholdeplads og samtidig tæt på motorvejen,« siger Frede Clausen.

CapMan har herhjemme mest fokus på København og til dels Aarhus, men opfatter Esbjerg som »en vækstorienteret by og et energimetropol«.

»Vi er sikre på, at Broen bliver en stor succes, og vi opfatter TK som en god partner,« siger Torsten Bjerregaard, seniorpartner i CapMans ejendomsfond.

Centereksperten Per Nyborg fra Institut for Center-Planlægning har foretaget beregninger for TK Development og vurderer over for Berlingske Business, at der »helt klart er plads til« Broen, som både kan nyde godt af det nære opland, et regionalt opland uden større centre og af mange turister.