Et års angreb på IT-fagets image

Regnskabsfusk for fem milliarder kroner hos KMDs indiske partner. IT Factory-historien. Kæmpenedbrud, der rammer banker og sygehuse. Vi trænger til en pause.

Illustration: Jens Hage
Læs mere
Fold sammen
For blot et år siden, var det største problem for IT-faget ikke et dårligt image, men manglen på et image. Det var årsagen til, at de unge vendte IT-uddannelser ryggen, hørte vi.

For de unge var IT kun synlig, når en stresset supporter løb rundt for at løse problemer med PCer og netværk, der ikke fungerede, og hvem gad den slags job? Oveni kom så den løbende strøm af trælse historier om forsinkede IT-projekter, der kostede en bondegård ud over det budgetterede.

Hvilken forskel, der er sket på et år. IT-området kan ikke længere klage på manglende profilering, men mon ikke mange ønsker de »gamle« dage tilbage. Kompleksiteten på IT-området har vist sig at være en perfekt grobund for økonomisk kriminalitet. Og dertil kommer de lammende nedbrud i både ind- og udland.

Den seneste skandale i skrivende stund er godt nok fra Indien, men rammer midt i hjertekulen hos partneren, den danske IT-koncern KMD, storleverandør til de danske kommuner.

Den indiske IT-gigant Satyam Computer Services, der har 53.000 ansatte, fik i sidste uge pludselig reduceret sin markedsværdi til under en fjerdedel. Aktiekursen styrtdykkede som følge af regnskabsfusk for 5,5 milliarder kroner, foretaget af de to stiftere, brødrene B. Ramalinga Raju og B. Rama Raju.

Hos KMD holder man nu vejret, for hos Satyam arbejder 50 personer udelukkende på opgaver for den danske koncern, og i planerne lå, at dette tal skulle fordobles i løbet af i år.

Intet under, at udviklingen følges tæt hos KMD, hvor den næstkommanderende, direktør Ole N.J. Jensen, dog neddrosler problemets størrelse. Han fortæller, at kun to procent af udviklingsbudgettet er knyttet til Satyam, og ser man på det totale budget for ekstern konsulenthjælp, udgør beløbet 10 procent.

Samarbejdet mellem KMD og Satyam har fokus på tilpasning af det tyske softwareprodukt SAP, og Ole Jensen priser sig sikkert lykkelig for, at kollapsen ikke er sket nogle år længere fremme i det ekspansive samarbejde.

Hos Satyam var den flotte omsætningsvækst fiktiv, og 94 procent af de aktiver, der fremgik af regnskabet, var fiktive. Afsløringen får unægtelig Stein Baggers svindelnummer til godt en milliard kroner at fremstå som en ren bolchebutik ved siden af. Hos IT Factory fandtes tilmed en reel pengestrøm, men den kom altså ikke fra softwaresalget. Pengene kom først og fremmest fra et leasingcirkus fulgt op af andre fupnumre, der tilsammen snød alt og alle, inklusive revisorerne.

Alt i alt kan man sige, at bits, bytes og varm luft udgør en sød cocktail, som rask væk bundes ukritisk af alt for mange.

Og så over til det andet store problem, der trækker ned i IT-fagets anseelse, de store nedbrud med de store følger. Nogle husker måske, at det i foråret var IBM Danmark, der trak overskrift på overskrift.

Nedbrudet hos IBM den 9. april fik vidtrækkende følger for en række af landets mest kendte virksomheder, fra Carlsberg og Arla til Danske Bank, og ligeså for danske myndigheder. Kunder luftede deres utilfredshed med IBM i spalterne, og visse trak tilmed opgaver tilbage.

IBM havde ellers lovet kunderne, at de var sikret med livrem og seler, med dublet og triplet-kapacitet, men alligvel gik det galt.

Læger og sygeplejersker i knibe
Hos konkurrenten CSC hjalp livrem og seler heller ikke, da en gravemaskine i sidste måned fik skåret et strømkabel til CSC Scandihealth i Århus over. Nødstrømsanlæg fungerede, men her gik det galt, da strømmen vendte tilbage. Det afskar læger og sygeplejersker på en række sjællandske sygehuse fra forbindelse med IT-systemerne med patientoplysningerne.

CSC var dog ikke involveret, da personale på en lang række jyske sygehuse stod i samme situation, da deres system var gået i knæ på grund af en menneskelig fejl. Og i hovedstadsområdet har der været store problemer med de elektroniske recepter.

På pengesiden har der også været jævnlige udfald i netbanker, og onlinebutikker har måttet slås med problemer hos en betalingsformidler. Og så er der de billige webhoteller, der har været så gennembillige, at kunderne ender med at stå på herrens mark, når nøglen drejes.

Jovist. IT-området har gennem det seneste år udviklet sig til at være noget nær drømmen for en dommedagsprædikant. Det store spørgsmål er så, hvad der er værst for IT-fagenes evne til at tiltrække unge. Et dårligt image, eller slet intet image?

Situation er ligegodt kreperlig, når man ved, hvor mange fantastisk gode, kreative arbejdspladser, der findes på IT-området. Held i uheld er så, at en række danske IT-aktører lige nu er i gang med at give gode eksempler på choosedifferent.com.

Læs mere på bloggen.