Esbjerg suger eliten til sig

Utraditionelt projekt i Esbjerg trækker iværksættere til fra hele verden, og de fleste bliver her.

Jørgen Bardenfleth (tv.) og Peter Torstensen står i spidsen for Esbjerg-projektet med at støtte dygtige iværksættere. Foto: Liselotte Sabroe Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ideen er lige så enkel, som den er effektiv: Installér en ny mobilapplikation og tag et foto af dit modermærke. Ved at sammenligne billederne med en database med 400.000 fotos får man straks besked om, hvorvidt man bør skynde sig til lægen, holde øje med om det udvikler sig, eller om man kan trække vejret roligt uden fare.

De serbiske hudlæger bag iværksættervirksomheden Teleskins metode til at opdage hudkræft i et tidligt stadium løb med præmien på 250.000 euro (1,8 mio. kr.), som kronprins Frederik overrakte som en helt ny måde at trække også udenlandske iværksættere til Danmark. En succes, som har givet forskerbyen Symbions udviklingsprogram Accelerace blod på tanden.

En forholdsvis beskeden markedsføringsindsats på 250.000 kroner medførte ansøgninger fra 130 iværksættervirksomheder fra 45 lande om at være med. Otte – tre danske og fem udenlandske – med i gennemsnit tre ansatte blev udpeget til finalen og fem måneders »iværksætterdyrkning« i Danmarks femtestørste by, Esbjerg, under navnet »Next Stop Challenge«. Fire af virksomhederne har fået danske kontrakter og kunder og bliver nu i landet.

Det sønderjyske energiselskab Sydenergi/SE var drivkraft i projektet og spyttede fem millioner kroner i det.

»Vi fik på den måde 24 udviklingsressourcer i et halvt år for fem millioner kroner. Det ville koste tre-fire gange mere at skulle ud og finde folk til opgaverne,« siger Peter Torstensen, administrerende direktør for både Symbion og Accelerace, der nu vil hanke op i flere af de store, danske virksomheder, og som håber inden 2015 at have fundet tre-fire virksomheder at arbejde sammen med.

Iværksætterne kan nemlig gøre, hvad virksomhederne ikke selv kan.

»Som stor virksomhed er det typisk svært at holde innovationsflammen tændt. Den lidt uregerlige innovation har svære vilkår, når alt måles, vejes og skal skaleres hurtigt, selv om virksomheden godt ved, at der skal komme nye produkter. Det er en udfordring at huske den blomstrende idérigdom,« siger Jørgen Bardenfleth, bestyrelsesformand for Symbion og Accelerace, og refererer til sin tid som direktør i IT-giganten Microsoft.

Accelerace samarbejder med partnere i Sverige, Norge, Estland, Letland og Storbritannien.

»Når man som vi gerne vil være elitære, er det enormt svært kun at være dansk. Derfor er det vigtigt at kunne teste, om løsningerne kan fungere på tværs af grænserne, for i de enkelte lande stilles forskellige krav,« siger Peter Torstensen.