Ericsson-direktør: Kunsten er at forblive relevant

Udviklingen går afsindigt hurtig på grund af kreativ brug af ny teknologi på tværs af forskellige brancher. Så virksomhederne skal være oppe på dupperne - og tænke på helt nye partnere udefra, siger Ericssons danske direktør.

Foto: STIG-AKE JONSSON / TT
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Vinderne vil altid forandre sig. Hvad der bragte én hertil, vil ikke fastholde én her. Transformation er en rejse, der bare bliver ved og ved og ved. Den kræver konstant forandring. Det er banalt, vigtigt ... og svært.«

Det forklarede Lars Toft, administrerende direktør for den svenske mobilnetgigant Ericsson i Danmark og formand for Dansk Industris brancheorganisation ITEK, på ITEKs årsmøde mandag eftermiddag i København.

»Kunsten er at forblive relevant på et altid omskifteligt marked. Hvis man vidste hvordan, ville man være konsulent og mangemilliardær,« forklarede han på årsmødet, hvor de mange forandringer af erhvervsmarkedet var i fokus.

Teknologier smelter sammen og skaber muligheder - og trusler

ITEK samler omkring 300 danske virksomheder inden for IT, tele, elektronik og kommunikation.

»I lang tid har hver industri fokuseret på at udvikle teknologi i deres egen silo: nanoteknologi, medicinalteknologi, teleteknologi m.m. Nu ser man på tværs mulighederne i kraft af udbredelsen af smartphonetelefoner, tavlecomputere og »cloud computing« (internettjenester, red.). Netop cloud computing giver den regnekraft og den lagerplads, som udstyret i sig selv ikke har. Når forskellige industriers teknologier smelter sammen, så opstår muligheder - og trusler. Det går hurtigt fra, at man er helt på toppen, til man er landet helt nede under gulvbrædderne på ganske få år,« sagde Lars Tofft uden at ville nævne konkrete navne, selv om finske Nokia straks dukkede op i tankerne hos de fleste.

Ericsson selv, som er grundlagt i 1876, får i dag 66 procent af sin omsætning fra service og software og kun 34 procent fra hardwareproduktion, hvor det i 1999 var 27 procent fra service og software og hele 73 procent fra hardwareproduktion - f.eks. mobiltelefoner, som Ericsson solgte fra for tre år siden, da den japanske partner Sony købte Ericsson ud af deres fælles mobilproduktionsselskab, Sony Ericsson.

Der er kun ét valg

I dag har Ericsson samarbejder med bl.a. Volvo om selvkørende biler, med Philips om intelligente lygtepæle med internetforbindelse og med danske Mærsk om at forbinde hele containerflåden, så den bliver styret bedre og mere effektivt. Lige nu er 400 skibe koblet på.

»En ting er helt grundlæggende: Man skal kikke uden for sine normale omgivelser efter partnerskaber. Kun på den måde forstår man mulighederne,« lød det fra Ericsson-direktøren.

Fra Adam Lebech, direktør for ITEK, lød også opfordringen til aldrig at ligge på den lade side og tro, at sejren er i hus:

»Vi skal som virksomheder og som land forblive i top. Og vi har kun ét valg: Vi skal udvikle os for at forblive relevante. Det handler om forbedring, nytænkning og innovation,« slog han fast.