Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Vi har momondo.com til at booke flybilletter og hotels.com til at finde hotel. Nu er tiden kommet til busserne.
I stedet for selv at skulle indsamle priser på en bustur hos forskellige busselskaber, kan du på Bookingabus.com med et par klik få et væld af tilbud. Og det er ikke kun de to stiftere, Hasse Eriksen og Lars Hylling Axelsson, der finder det som en fremragende idé.
En investering på otte millioner kroner fra blandt andet SEED Capital, Vækstfonden og Den Midtjyske Iværksætterfond. Og to nye bestyrelsesmedlemmer, serieiværksætteren og CEO i Verisure, Rasmus Busk, og Stylepits CEO, Sven-Eric Nilsson, er med til at indikere, at de to herrer har fat i noget stort.
»Vi tager det som et skulderklap. De er virkelig et frisk pust. De kommer med nogle sjove vinkler,« siger Hasse Eriksen, medstifter af Bookingabus.com.
Ikke bare en kransekagefigur
Bookingabus.com er kun en to et halvt år gammel virksomhed, der allerede omsætter for et tocifret millionbeløb. Hvad så nu? Jo, nu skal Europa indtages. Og de to iværksættere har øje på det tyske og engelske marked. Det er ikke kun pengesedler, opstartsvirksomheden har fået i hænderne. Rasmus Busk er nemlig gået ind i bestyrelsen og har taget rollen som formand. Han skal hjælpe med at gøre virksomheden større og global.
»Min rolle er at være sparringspartner i dagligdagen. Jeg er ikke bare en kransekagefigur,« siger Rasmus Busk og fortsætter:
»Bus er et overset transportmiddel. Og det er helt oplagt at lave en algoritme, der kan prissætte, hvad en bustur skal koste. Der er virkelig potentiale i denne her forretning.«
Et stort potentiale
Bussen er en usleben diamant, der bare venter på at blive slebet og overstråle alle de andre transportmidler, skriver Bookingabus.com i en pressemeddelelse. I Europa beskæftiger tre millioner mennesker sig med bustransport – et marked på 150 milliarder kroner om året. Det marked vil de to iværksættere forståeligt nok gerne ind på.
I Danmark skal bussen heller ikke underkendes, for der faktisk 50 procent flere turist- og minibusser end taxaer her i landet ifølge Danmarks Statistik.
»Busmarkedet er meget fragmenteret. I Danmark er der 900 registrerede vognmænd. Der er derfor masser af udbydere. Men der er ikke nogen, der kan give et overblik,« siger Hasse Eriksen, og Lars Hylling Axelsson tilføjer:
»Den digitale transformation har for mange vognmænd været at oprette en hjemmeside på samme niveau som at oprette en artikel på de gule sider. Man har aldrig brugt nettet som et marketingsværktøj, som Bookingabus.com er med til at gøre.«
De to herrer har formået at gøre en meget kompliceret busproces enkel. Det er blandt andet det, der har fået Den Midtjyske Iværksætterfond til at investere et millionbeløb.
»Der er masser af onlinetjenester, som løser simple problemstillinger. Men de løser en ret kompliceret proces. Derfor ser vi det som en onlinetjeneste, der skaber værdi både for busselskaber og brugere,« siger bestyrelsesformanden i Den Midtjyske Investeringsfond, John Sohn.
Nu venter udlandet og nye udfordringer, som Hasse Eriksen og Lars Hylling Axelsson er klar på.
»Vi står i en unik position. Vi har en genial algoritme, et bevis for at det kan lykkedes i Danmark. Vi er ret sikre på, at det kommer til at fungere i England og Tyskland. Vi skal bare bevise det i en eller anden størrelsesorden,« siger Hasse Eriksen.