Erhvervsskoler fodres med viden om innovation

Syv pilotprojekter skal give inspiration til at højne kvaliteten af undervisningen på erhvervsskoler og erhvervsakademier.

Et tættere samarbejde mellem GTS-institutterne og erhvervsskolerne skal løfte viden om blandt andet innovation. Her et billede fra sidste år fra snedkeruddannelsen på Nordsjælland Erhvervsskole. Fold sammen
Læs mere
Foto: NIels Ahlmann Olesen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Målet er fornyelse og innovation i små og mellemstore virksomheder. Midlet er de nyuddannede fra erhvervsskoler og akademier, der ofte bliver ansat i Danmarks kæmpe underskov af virksomheder.

Derfor er det vigtigt, at disse elever oplever de nyeste teknologiske muligheder og stifter bekendtskab med relevante videninstitutioner, der kan give virksomhederne et teknologisk og videnmæssigt løft.

For at stimulere den udvikling har Rådet for Teknologi og Innovation under Uddannelsesministeriet bevilget fire millioner kroner til syv pilotprojekter. Projekterne styrker samarbejdet mellem erhvervsskoler og -akademier og de Godkendte Teknologiske Serviceinstitutter, GTS-institutterne.

- Pilotprojekterne kan give inspiration til at styrke kvaliteten af undervisningen på erhvervsskoler og erhvervsakademier. Når eleverne og de studerende senere ansættes i virksomheder, kan de bære ny viden og inspiration ud til den brede underskov af små og mellemstore virksomheder, som er så vigtige for Danmark, udtaler Morten Østergaard i en pressemeddelelse.

Samlet deltager 20 forskellige erhvervsskoler og erhvervsakademier og fem GTS-institutter i de syv pilotprojekter, der spænder vidt fra uddannelser som gartner og automekaniker til uddannelser inden for transport og logistik, medieproduktion og bygningskonstruktør.

I et af projekterne vil GTS-instituttet FORCE Technology for eksempel samarbejde med fem erhvervsskoler om at udvikle et case-baseret e-læringsforløb omkring energioptimering af et energianlæg eller byggeri. E-læringsforløbet skal anvendes på energiteknologuddannelsen, men forventes også at kunne indgå i blandt andet VVS-, tømrer-, og bygningsdesignuddannelserne.